יומיים לאחר הסכם הגרעין בין המעצמות ואיראן מעריכים במערכת הביטחון כי חבילת הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל תגדל בשנים הקרובות, או לחלופין תתחזק בכמה פרמטרים, ובהם טייסת נוספת של מטוסי חמקן F35, מימון נוסף לפיתוח מערכות הגנה וחימוש שצה׳׳ל זקוק לו מאוד, שנה לאחר צוק איתן.



בתוך כך, בשבוע הבא יגיע לישראל מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר, שנחשב ידיד קרוב של מקבילו הישראלי, שר הביטחון משה יעלון. קרטר צפוי להניח על שולחנו של יעלון ידידו חבילת ״צ׳ופרים״ ביטחוניים כדי להנמיך את גובה הלהבות בין וושינגטון וירושלים.



נוסף על כך, קרטר ידקלם את נאום המחויבות הרגיל של ארה״ב לביטחון ישראל מול המצלמות ולאחר מכן יסתגרו השניים כדי לשוחח על השלכות ההסכם, הצפוי להיחתם באופן רשמי רק בעוד שלושה חודשים.



יש לציין כי נכון להיום האמריקאים מזרימים לישראל בכל שנה סיוע ביטחוני של 3 מיליארד דולר, אולם בכל שנה נפרצת המסגרת, שלא כוללת לדוגמה פרויקטים מיוחדים כמו פיתוח מערכות הגנה וחימוש למיניהן. אם האמריקאים יסכימו להגדיל את הסיוע, או לחלופין לתת מענק שמן, הם ידרשו גם ככל הנראה הבטחות מנתניהו שלא תתבצע פעולה צבאית מבלי שיידעו על כך.



בכל מקרה, בישראל ירצו להוסיף טייסת F35 נוספת, להמשיך לשפר את מערכת ההגנה כיפת ברזל ואולי אף להצטייד בסוללות נוספות, אולם כעת ישימו את כל יהבם על פיתוח מערכת ההגנה ״שרביט קסמים״, הצפויה להיכנס לשימוש מבצעי בשנה הקרובה. תחום נוסף שצפויה ישראל לחזק הוא תחום הסייבר.



הטרור מפחיד מהגרעין


בישראל נזהרים מאוד מלדבר על כך ולהתבטא באופן רשמי, אולם כבר החלו לגבש הערכת מצב ביטחונית חדשה, על רקע ההסכם. מי שמונה לרכז אותה הוא סגן הרמטכ״ל אלוף יאיר גולן. לצד זה, לאחר 6 שנים של הפסקה, צפוי חיל האוויר הישראלי לקיים שורה של תרגילים בשיתוף ארה״ב ומדינות נוספות באירופה במטרה להתמודד עם תקיפת טילים ארוכי טווח וטיסות למדינות רחוקות.



יש לציין כי ישראל לא מסתירה את האופציה הצבאית שלה, אולם יודעת היטב כי ביום שאחרי חתימת ההסכם הדבר הרבה יותר מסובך לביצוע. גם שר הביטחון וגם ראש הממשלה יבהירו לאמריקאים שהאיום האיראני אינו רק על ישראל אלא על יציבות המזרח התיכון כולו. חיזוק לכך הם צפויים לקבל גם מסעודיה, ממצרים ואולי אפילו מטורקיה, שמודאגת לא פחות מישראל והיחסים איתה עשויים להתחמם.



מבחינת משאבי המודיעין, פרוסת העוגה השייכת לזירה האיראנית תגדל באופן משמעותי. אולם צריך לומר שהעובדה המדאיגה ביותר עבור ישראל בטווח הקצר אינה היכולת הגרעינית של איראן, אלא העובדה כי העולם ובראשו המעצמות מקבל למשפחת העמים את הרפובליקה האסלאמית, שזורעת טרור בלבנון, בסוריה, בעזה ובמצרים - טרור שמאיים באופן ישיר על ביטחון ישראל. נכון להיום עבור מערכת הביטחון, איראן שעל הגבול מסוכנת יותר מזו שמכינה לעצמה תשתית גרעינית.