בעקבות המציאות הביטחונית הנפיצה ברחבי הגדה, הוחלט היום (שלישי) במערכת הביטחון לשנות באופן זמני את הוראות הפתיחה באש.



אתר 0404 הוצף במהלך היום בעדויות של לוחמים על כך שביממה האחרונה הוראות הפתיחה באש שונו בגלל הרגישות הביטחונית. ל"מעריב-השבוע" נודע כי מדובר בשינוי זמני שקובע כי רק במקרה של סכנת מוות אמיתית יוכל לוחם לירות לעבר פלג גופו של המחבל, בניגוד להוראות הקבועות לפיהן לאחר מספר אזהרות ניתן לבצע ירי באוויר.



מהעדויות של הלוחמים בשטח, עולה כי ההוראה החדשה היא לא לבצע ירי לפלג גוף תחתון בנוהל מעצר חשוד, אלא ירי באוויר בלבד. המטרה היא למנוע מצב של אירוע בו הלוחמים יפתחו באש שיגרום למוות של מחבלים, דבר שעלול ללבות את האירוע.



"אנחנו בהלם מוחלט"



אחד הלוחמים בגבעתי סיפר לאתר 0404: "יש נהלים חדשים ואנחנו למדים אותם כעת. אם זורקים עליי בקבוק תבערה, אפילו ממרחק של 10 מטרים, אסור לי לירות יותר לעבר זורק הבקבוק. אלה נהלים הזויים, שאני בתור קצין אתקשה לומר אותם לחיילים שלי ולהביט להם בעיניים. מישהו למעלה חושב שאנחנו דוגמניות ולא חיילים בצבא ההגנה לישראל".



קצין במשמר הגבול הוסיף: "אתמול התחילו לתדרך אצלנו לוחמים והדברים נכונים. מרגע זה אסור לנו לבצע נוהל מעצר חשוד מלא, כפי שהכרנו אותו עד היום. בכדי להבין את המשמעות, אם פורץ רכב של חשוד את המחסום והרכב לא ביצע פיגוע דריסה ולא דרס אחד מאיתנו, אסור ללוחמים לירות לעבר הרכב, אלא עד לרמת ירי באוויר בלבד. ההוראות כרגע מאוד מבלבלות ויש כעס עצום בקרב לוחמים. זה ביזיון אחד גדול. לאן רוצים שנגיע?".



לוחם המשרת באזור בית אל סיפר גם הוא: "אנחנו בהלם מוחלט. קבלנו את התדרוך החדש ואנחנו לא יודעים כיצד לאכול את זה. לכולנו אין ספק שזה יגביר את כמות הפיגועים אם הם יראו פעם או פעמיים שאנחנו לא יורים".



מדובר צה"ל נמסר כי "מטבע הדברים צה"ל אינו מפרט את הוראות הפתיחה באש. יחד עם זאת, לנוכח הערכת המצב, הופצה הוראת שעה המחדדת את אופן ההתמודדות של הכוחות מול איומים שאינם מהווים סכנת חיים ממשית ומידית".



יעלון: המוטיבציה לפיגועים קיימת



בתוך כך, שר הביטחון משה יעלון, סייר היום בגזרת אוגדת יהודה ושומרון, בחטיבה המרחבית יהודה.



במהלך הביקור קיים יעלון שיחה עם לוחמי המשרתים בגזרת חטיבת יהודה ואמר לחיילים: "מוטיבציה לפיגועים אמורה להיות כאן, היא קיימת, אבל אנחנו יודעים לסכל אותה מבעוד מועד עם מודיעין טוב ועם פעילות מבצעית שמבצעת מעצרים. דם רב נחסך מהמעצרים שאתם עושים, וגם בפעולות האבטחה שאמורות לשמור, להגן מפני חיכוך, מפני התקפות, גם סביב היישובים וגם סביב הצירים. זו פעילות שבסופו של דבר חוסכת דם רב".




יעלון בסיור. צילום: תקשורת שר הביטחון



שר הביטחון הוסיף: "המציאות היא מורכבת. לאחרונה קרו לנו פיגועים שנרצחו בהם יהודים, בעין בובין באזור בנימין, דולב, בכביש אלון, ולצערנו גם היה טרור יהודי בדומא, אותה הצתה עם בקבוק תבערה שכרגע יש ממנה שני נרצחים, האב ותינוק. אלו לא דברים שגורמים ליציבות בשטח, זה אתגר מורכב אבל אף על פי כן זה נעשה בצורה מרשימה, בוודאי מול הפוטנציאל של ההסלמה כאן, ועל זה באמת מלוא הערכתי לחיילים, למפקדים, לשוטרי מג"ב".