הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה הערב (רביעי) כי הארגון השתלט על מזל"ט ישראלי והפך אותו "למבצעי" עבור גדודי אל-קסאם.



גדודי עז א-דין אל-קסאם הודיעו באתר הרשמי, כי יחידה מיוחדת של הזרוע הצבאית הצליחה להשתלט ב-22 ביולי על מזל"ט ישראלי מדגם Skylark1. ערוץ "אל-אקצה" השייך לחמאס שידר סרטון ובו נראו, לכאורה, רגעי ההשתלטות על המזל"ט.



באתר של אל-קסאם נאמר, כי "גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, חשפו כי יחידה מיוחדת השתלטה על מזל"ט ציוני מסוג Skylark1 והצליחה להפוך אותו למבצעי בשירותה".



על פי ההודעה, ההשתלטות על המזל"ט התרחשה ב-22 ביולי, וכי בתום בדיקות ביטחוניות וטכניות, המזל"ט נבנה מחדש והוכנס לשירות אל-קסאם. "נבחנו המערכות והטכנולוגיות שהותקנו במזל'ט", נאמר בהודעה, "היחידה הרכיבה אותן מחדש והכניסה את המזל'ט לשימוש בשירות גדודי עז א-דין אל-קסאם".


בהודעה נאמר, כי "להישג הזה אחראים צעירים עם ראש מבריק, וזוהי מתנתם לצעירים הפלסטינים, שעליהם להצטרף להתנגדות ולקחת חלק בפרויקט השחרור, כדי שיהיו חלק מהכבוד הגדול הזה". גדודי אל-קסאם הוסיפו, כי "ההישג החדש מוכיח את עוצמת העם שלנו וההתנגדות שלו, שמסוגלת בעזרת אלוהים להשיג הישגים, למרות המצור מצד הקרוב והרחוק" – מצרים וישראל.



עוד נאמר כי "על האויב לדעת כי גדודי אל-קסאם עירניים ויפתיעו אותו בכל יום עם הישג חדש שאינו צופה לו. עליו לדעת כי בימים הקרובים צפויים לו פגיעות חדשות בעזרת האל".



סקיילרק 1, או בשמו העברי עפרוני השדה, נחשב לכלי בלתי מאוייש מהראשונים שיש במערכת הביטחון. בצה"ל קוראים לו רוכב שמיים, הוא קטן וקל, טקטי למשימות סיור ואיסוף מודיעין בטווח קצרים. מיועד בעיקר לנשיאה על הגב ולכוח שצריך "לעבור את הגבעה" ורוצה לראות מה מחכה לו מאחוריה. הוא מיוצר על ידי חברת בת של אלביט מערכות. נחשב לדגם מוצלח שמיוצר על טהרת מפעלים בפריפרייה.



את הסקיילרק 1 יכול לשגר אדם בודד ידנית בצורת הנפת מטוס נייר. הוא מונע על ידי מנוע חשמלי בעל מדחף מתקפל, ומסוגל לטוס באופן אוטונומי ולשדר למפעילו בזמן אמת את התמונה המתקבלת בחיישנו שעובד גם ביום וגם בלילה. התמונה מגיעה למסך נייד אצל הלוחם משם הוא גם נשלט בסיום המשימה הוא יודע לטוס אוטומטי לנקודת נחיתה שנקבעה מראש והוכנסה לזיכרון שלו. הוא נוחת לאחר שהוא פולט כרית אוויר עליה הוא מתיישב על הקרקע.



תגובת דובר צה"ל: "לא מתייחסים לדיווח"



היסטוריה של תאונות


בספטמבר 2013 התרסק כטב"ם סקיילרק 1 של חיל האוויר הישראלי מול חוף פלמחים. כוח של יחידת החילוץ 669 בשיתוף כלי טיס איתר את חלקי המטוס. על פי ההערכות, התאונה נגרמה עקב תקלה במנוע.



ב-21 באוקטובר 2013 התרסק כטב"ם סקיילרק 1 בצפון רצועת עזה, כקילומטר מגבול ישראל בסמוך לנחל עוז. כלי הטיס נאסף בידי כוחות צה"ל, ומבדיקה עלה כי ההתרסקות נבעה ככל הנראה בשל כשל טכני.‏



ב-3 בנובמבר אותה שנה התרסק סקיילרק 1 בשטחי ג'בליה שבצפון רצועת עזה, ונתפס בידי אנשי החמאס.‏



ב-11 במרץ 2014 התרסק כטב"ם סקיילרק 1 בדרום רצועת עזה. על פי ההערכות, גם תאונה זו התרחשה בשל כשל טכני.‏



ב-22 ביוני 2014 התרסק כטב"ם מדגם זה על גג בית בחברון. המשטרה הפלסטינית העבירה אותו לצה"ל.



ב-20 בספטמבר 2014 התרסק כטב"ם מדגם זה באיזור מרג' עיון עקב תקלה טכנית.