מאז נכנסו אסדות הגז והפכו את המים הטריטוריאליים של ישראל למים כלכליים, שינה חיל הים באופן דרמטי את עבודת האבטחה על המרחב הימי. 

לאחרונה הסתיים תרגיל גדול שכולל תרחיש שבחיל הים מגדירים אותו לא דמיוני, שכולל השתלטות של מחבלים על אסדת גז, כולל חדירה והשתלטות על חדר בקרה באסדה. 
גורם בכיר בצה"ל סיפר כי התרחיש כלל חדירה של מחבלים שהגיעו מרצועת עזה, ירדו מסירות דיג וכלי שייט צוללים והצליחו לעלות על האסדה, לקחת בני ערובה ואף להשתלט על חדר הבקרה של האסדה. התרחיש, מסביר הגורם, נועד לתרגל את כלל הכוחות שהשתתפו בתרגיל להתמודד עם מצב כזה. 

סטיל
מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג, אמר בהקשר לזה כי "בתפיסה המבצעית אנחנו פורסים את כל קשת האיומים האפשריים. לכן זה לא תרחיש אחד, אלא מכלול של מספר אפשרויות". 
עוד הוסיף רוטברג כי "המרחב הימי של המים הכלכליים הוא שטח עצום, פי שניים מגודל מדינת ישראל. באופן טבעי השטח הזה מזמין הזדמנויות מגוונות לגורמי הטרור לבצע פעילות כנגד אסדות הגז. 
"פיתחנו בחיל הים תפיסה מבצעית וייחודית להגנה על מרחב המים הכלכליים, משולבת ורב ממדית. התפיסה נוגעת בהיבטים אוויריים מעל ומתחת למים, כשהמטרה היא לייצר עליונות מרבית בגזרה".
הגנה


מתכוננים לתרחישים לא דימיוניים. חיל הים. צילום: דובר צה"ל 
"מערכת ברק 8 מבצעית - בקרוב"
 
שנה לאחר מבצע "צוק איתן" מספר מפקד החיל כי החמאס שיגר רקטות לעבר הים, אולם לא ברור אם השיגור כוון לאסדות הגז או לבדוק יכולות שיגור ולבדוק את מוכנות צה"ל. 
"במהלך מבצע "צוק איתן" היו שיגורים לים כמו לכל מדינת ישראל. במהלך המבצע, עוד לפני השיגורים, אנחנו כבר נכחנו בגזרה. תפיסת ההגנה על מים כלכליים היא לייצב עליונות ימית הכוללת נוכחות גבוהה בגזרה. 
לחיל הים יש סטי"לים עם יכולות מבצעיות לתת מענה לאיום של טילי חוף ים ועד רקטות, כלי שייט במרחב ועד הצוללים". 
 בהקשר הזה, מסביר גורם בחיל, בחודש ינואר בוצע ניסוי לבדוק איום ירי לעבר כלים אסטרטגים. המכ"ם גילה את האיום בטווחים של 30 ק"מ מהסט"יל ששט בים ולכיוונו שוגרו שני טילי ברק. לדברי הגורם, טיל אחד פגע בהצלחה והשמיד את האיום, בעוד שהטיל השני השמיד את עצמו לאחר מכן. 
 במערכת הביטחון ממשיכים לפתח את מערכת ההגנה הכולל מכ"ם משוכלל שיודע להגיע לאיומים מהקטנים ועד הגדולים ברמת דיוק גבוהה ואת הברק 8 שיספק הגנה מלאה על המתקנים בים וכניסה מבצעית שלו תהיה בקרוב. 
 
"מערכת הברק ייעודה לתת מענה הגנה כנגד טילים" אמר בנושא זה מפקד חיל הים. "היא מייצרת הגנה מרחבית מלאה. במהלך צוק איתן וגם לאחר מכן נעשים שיפורים על מנת להתאים את היכולת הטכנולוגית במערכת למציאת כלל האיומים לצורך ביצוע יירוט" הסביר האלוף רוטברג.