רוסיה שלחה בימים האחרונים כוחות לסוריה בתיאום עם איראן על מנת להילחם ולהדוף מורדים במשטרה ולחזק את שלטונו של הנשיא בשאר אסד, כך אמר היום (חמישי) גורם ביטחוני.



"אנחנו רואים נוכחות של כוח המונה כמה מאות לוחמים ממשמרות המהפכה האיראנים, שהגיעו לעזור לאסד, והכל בתיאום מלא עם רוסיה", אמר הגורם.



עוד אמר הגורם, כי התיאום עצמו נעשה באותה פגישה מתוקשרת בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין הגנרל קאסם סולימאני ממשרות המהפכה. "בימים האחרונים שני הצדדים מתגייסים לסייע לאסד בשביל לשמור על נמל טרטוס", אומר הגורם, שלא שולל מצב בו גם כוח אווירי יגיע לסוריה בקרוב.



"אנחנו רואים בבירור את היועצים הרוסים והאיראנים בסוריה. ואנחנו יודעים שיש בדיקות מצדם לקלוט מטוסים ומסוקי קרב", הוא מסביר הגורם.



הגורם מדגיש כי כרגע הכוחות האיראנים והרוסים בסוריה לא פועלים מתוך אסטרטגיה שתופנה לכיוון ישראל. לצד זה הוא מדגיש את הקווים האדומים שישראל שרטטה באזור: "אנחנו לא נאפשר הפרה של ריבונות. אירועים ביטחוניים כלפינו ייענו ולא נאפשר העברת נשק בין הגבולות". 



"יש כמה מקומות בהם החיזבאללה נלחם ולא מצליח להדוף את המורדים", הוא מסביר. "יש לחימה בדמשק למשל, והאחיזה של אסד שם הולכת ונחלשת ואנחנו עוקבים אחר הנעשה שם".



לדבריו, כדי לסייע לאסד לחזור ולשלוט במדינה, נדרשת פעולה רחבה יותר ובישראל לא רואים דבר כזה קורה ומעריכים שרוסיה לא תוביל לכיוון הזה. "הרוסים הפכו להיות שחקן מאוד משמעותי כמתווכים בין השיעים והסונים ולצד זה אנחנו רואים אספקה קבועה שמגיעה מרוסיה לסוריה".



"כל יום קורים בזירה הסורית דברים חדשים", הוא אמר, "ביומיים האחרונים הצליחו המורדים לנצל את סופת האבק ואת הראות הלקויה שהיא גרמה, כדי להשתלט על שדה התעופה באידליב. בנוסף, רואים בימים האחרונים את הרוסים מגנים על המשטר באופן ישיר ואף נלחמים בדאעש".



 מוקדם יותר השבוע דווח על שיחה בין מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לבין שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בה הביע קרי את מורת רוחו משליחת צוות של יועצים לסוריה. "כל התפתחות כזאת תחמיר את הקונפליקט", אמר קרי ללברוב.