מערכות הנשק הרוסיות הראשונות הגיעו לבסיס המיוחד שבונה רוסיה בחוף סוריה ליד נמל טרטוס - כך מסרו היום (שבת) מקורות ביון מערביים.

מערכות אלה הן בעיקרן, לפחות בשלב זה, כאלה בעלות אופי הגנתי, שנועדו להגן על המתחם ולאבטח אותו, ואין שום סימנים לפי שעה על העברת מערכות נשק התקפיות שיאפשרו לצבא הרוסי להתערב במלחמת האזרחים במדינה

גורם ביטחוני: "רוסיה ואיראן מתאמות עמדות כדי להגן על המשטר הסורי"


הציוד שהועבר לבסיס כולל כמה סוללות תותחים ומערכת בקרה לטילי קרקע-אוויר. לפי אותם מקורות יש כעת בבסיס כמאתיים אנשי צבא - יחידות רגלים של חיל הים הרוסי - כוח שמשימותיו דומות למארינס של חיל הים האמריקני. גם תפקידו של כוח זה הוא להגן ולאבטח את הבסיס.


הערכה בישראל: רוסיה מבקשת למנוע קריסת אסד 

עד כה נבנו בבסיס יחידות דיור  טרומיות שמסוגלות לקלוט עד 1500 חיילים, כך שנראה שצפויה בימים ובשבועות הקרובים הגעתם של עוד חיילים רוסיים. מומחי צבא ומודיעין בארצות הברית ובאירופה עדיין מתקשים להבין את הכוונות האמיתיות של רוסיה בהחלטתה להגביר את נוכחותה בסוריה וצפות מה יהיו בעתיד מהלכיה

זאת מעבר להערכה המוסכמת גם על מערכת הביטחון והמודיעין בישראל שרוסיה מבקשת, בתאום עם איראן למנוע את קריסת משטרו של הנשיא אסד ולאפשר לו לשלוט לפחות ברצועת החוף בדמשק ובדרכים המקשרות ביניהם, שבו נמצא רוב רובו של המיעוט העלאווי.

ההערכה היא כי גם רוסיה מבקשת להגן ולהרחיב את אחיזתה בנמל טרטוס, שמשמש לצי שלה כנמל המים החמים היחיד שנותר לה בים התיכון

 
שלשום מסר גורם בטחוני ישראלי כי רוסיה שלחה בימים האחרונים כוחות לסוריה בתיאום עם איראן על מנת להילחם ולהדוף מורדים במשטרה ולחזק  את משטר אסד. 

"אנחנו רואים נוכחות של כוח המונה כמה מאות לוחמים ממשמרות המהפכה האיראנים, שהגיעו לעזור לאסד, והכל בתיאום מלא עם רוסיה", אמר הגורם. 

עוד אמר הגורם, כי התיאום עצמו נעשה באותה פגישה מתוקשרת בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין הגנרל קאסם סולימאני ממשרות המהפכה. "בימים האחרונים שני הצדדים מתגייסים לסייע לאסד בשביל לשמור על נמל טרטיס", אומר הגורם, שלא שולל מצב בו גם כוח אווירי יגיע לסוריה בקרוב