הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט יופיע היום בכנסת בפני חברי ועדת חוץ וביטחון, בדיון שיעסוק בהשלכות תקציב הביטחון על מוכנות צה"ל. עוד לפני יום כיפור אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בתדרוך לכתבים צבאיים כי "עברנו שנתיים לא קלות עם תקציב במחסור". 



השר הדגיש כי כרגע הדגש הוא על התוכנית הרב־שנתית שהכין הרמטכ"ל, תוכנית גדעון, ואמר כי "נכון לעכשיו התקציב המתוכנן, 56.1 מיליארד שקל, זה תקציב שלא יאפשר לעמוד בהתחייבויות. אנחנו מכוונים לתקציב של 64 מיליארד שקל". 


הרמטכ"ל לא יתייחס בוועדה לתקציב הביטחון בכללותו, אלא רק לסעיף שקשור למוכנות ולכשירות ולהשלכות חוסר התקצוב על מוכנות הצבא. הוא יפרוס את תוכניות ההתעצמות של הצבא לצד החיסכון הצפוי מסגירת היחידות וצמצום התקנים. גרף נוסף שיוצג בפני אנשי הוועדה הוא גרף האימונים שנמצא בשיא ב־20 השנים האחרונות. 


נוסף על כך צפוי הרמטכ"ל להציג את הנגזרת הכלכלית של הקמת יחידת הקומנדו החדשה לצד הקיצוץ הכלכלי בביטול שלושה תקני אלוף, שישה תקני תת־אלופים, 20 תקנים של קצינים בדרגת אלוף משנה, 100 תקנים של סגני אלופים ו־400 תקנים של סרנים. 

שר הביטחון ובכירי משרדו וגם הרמטכ"ל יודעים כי השיח הכלכלי שחוזר כעת לכותרות יוביל שוב להתרעמות על אנשי הקבע ועל תנאי השירות שלהם. אולם, אף אחד מהם לא מתכוון לוותר בנושא, ומבחינתם המלצות ועדת לוקר, אחד הגורמים הבולטים לשיח המתלהם לטענתם, אינן ישימות ולא רציניות, וזה בלשון המעטה. "התקיימו דיונים והציר המרכזי הוא התוכנית הרב־שנתית גדעון", אמר שר הביטחון בערב החג בתדרוך הכתבים. "לוקר זו אפילו לא נקודת התחלה לעומת גדעון". 

חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יואב קיש (ליכוד), העומד בראש ועדת המשנה למשאבי אנוש, אמר לקראת הופעת הרמטכ"ל היום: “כרגע תקציב הביטחון המתוכנן עומד על 56.1 מיליארד ש"ח. ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון ממליצה על קביעת תקציב חומש של 59 מיליארד שקל בשנה מ־2016, לקצץ 11% בכוח האדם עד 2017 ולקצר את שירות הגברים לשנתיים עד 2020. בתוכנית גדעון מדובר על יותר מ־60 מיליארד ש"ח. הוויכוח מתנהל בין הסכומים האלה.

מוקדם מדי לקבוע מה יוחלט, אבל ברור שגם מתווה לוקר וגם תוכנית גדעון יצטרכו לעבור שינויים. על סמך היכרותי את החומר, יש הרבה יותר מן המשותף בין שני המתווים מאשר המפריד, וננסה להגיע לעמק השווה". לדברי ח"כ קיש הדיונים מתנהלים הפעם בשקיפות מלאה. זאת בניגוד למקרים קודמים, שבהם התלוננו בכירים בוועדה, ובהם הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, על חוסר שקיפות ועל כך שבעצם מצביעים "על עיוור".
 
“הדיון היום הוא ראשיתו של הקרב על תקציב צה"ל ומערכת הביטחון. צפויים עוד דיונים רבים. בעוד שבועיים לערך נדון במתווה לוקר", הסביר. חבר נוסף בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), אמר לקראת המפגש עם הרמטכ"ל: “ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון ממליצה על קביעת תקציב חומש של 59 מיליארד שקל בשנה מ־2016. מבחינתי מדובר במתווה בעייתי שכן מי יתקע כף לידינו שהצרכים לא ישתנו כתוצאה מהתפתחויות בלתי צפויות באזור? רוסיה מעורבת כעת עד צוואר בסוריה. כל המזרח התיכון נמצא במערבולת כשהמצב בלתי יציב לחלוטין ונזיל. לכן, לקבוע מראש תקציב 'פיקס' לחמש שנים, 'כולל הכל', הוא בעייתי מבחינתי".