התפתחות בחקירת תקיפת העיתונאים הזרים: המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) חקרה היום (רביעי) את מפקד הכוח, שהיה אחד מהמעורבים בתקיפה שאירעה כביכול בכפר בית פוריק הסמוך לשכם ביום שבת האחרון.



המפקד המעורב נחקר תחת אזהרה. כזכור, בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, נראו חיילי צה"ל כשהם תוקפים לכאורה ללא סיבה שני עיתונאים של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, במהלך הפגנה שהתקיימה בגדה המערבית.



חיילי צה"ל תוקפים עיתונאים זרים בגדה המערבית
במקביל לכך, אגודת העיתונאים פנתה הבוקר לרמטכ"ל גדי איזנקוט בבקשה לחדד נהלים בקרב לוחמים ולהחמיר בענישה בעקבות ריבוי מקרים של תקיפת עיתונאים. 

במקרה התקיפה שתועד, נראו החיילים שהשחיתו את ציודם של העיתונאים. העיתונאים שהיו במקום, אנדראה ברנרדי ועבאס מומני, הגיעו לכפר במטרה לסקר הפגנה שנערכה באזור, בעקבות הלווייתו של פלסטיני שנורה ומת ע"י כוחות הביטחון לפני שבוע וחצי. 


בווידאו שפורסם בעקבות האירוע, וצולם ע"י צוות פאל מדיה הפלסטיני, נראו שני העיתונאים כשהם הולכים יחד עם המפגינים, רגע לפני שציודם נתפס ונופץ. כמו כן נראה שהחיילים מכים אותם בפניהם.  



העיתונאי שהותקף: "זה היה מטורף"



"הם עברו את המחסום הראשון של משמר הגבול ללא בעיה באמצעות תעודות העיתונאי שלהם", סיפר תומאס קוקס, ראש מערכת AFP, והוסיף כי "ברנרדי עצר כדי לבדוק את הגדרות המצלמה, וברגע שהוא עשה זאת הגיע חייל ואמר לו להפסיק לצלם ודחף את המצלמה שלו. לאחר מכן הוא לקח את המצלמה וריסק אותה".

"העיתונאים חשבו שאלה הם חיילים צעירים ומטורפים כל כך, ולכן כפי שניתן לראות בוידאו, הם עזבו את המקום. אבל החיילים הגיעו אליהם ולקחו מהם את מצלמת הסטילס ואת כל מה שהיה בכיסו של הצלם - סוללות, כרטיסי זיכרון. אנדריאה חזר לאחר מכן חזרה על מנת לנסות ולתקן את מצלמה, ובשלב זה קפץ עליו חייל, כיוון נשק פניו ותקף אותו", הוא הוסיף.

העיתונאי ברנרדי סיפר על התקיפה: "זה היה מטורף. כשהגענו למחסום של משמר הגבול הראינו המסמכים שלנו, לא הייתה שום בעיה. הם היו נחמדים. שמנו עלינו את האפודים המגנים והתחלנו ללכת לכיוון ההפגנה. עברנו את הקו הראשון של החיילים שהשתמשו בגז מדמיע, שמעתי צרחות וחייל התחיל לדחוף ולצעוק באנגלית 'מה לעזאזל אתה עושה'. הבנתי שהוא טוען את הנשק שלו, חשבתי לעצמי 'מה לעזאזל', וברחנו משם חזרה.

"אם היינו עושה משהו לא בסדר, הם היו עוצרים אותנו, אבל ניתן לראות מה קורה בסרטון. לאחר שחזרנו למכונית ראיתי חתיכה מהמצלמה השבורה ורציתי לצלם תמונה של זה, כי הייתי מודאג שהם יאשימו אותי שעשיתי משהו לא בסדר. ברגע זה חייל הצמיד את הנשק שלו לפרצוף שלי ומשך אותי לקרקע", תיאר ברנרדי את המתרחש.