כחלק מהפעילות לשיקום וחיזוק יישובי עוטף עזה בעקבות צוק איתן, מנהל הרכש במשרד הביטחון השלים את הפרויקט להקמת גדרות חכמות סביב 12 יישובים סמוכי גדר בעוטף.
היקף הפרויקט נאמד בכ-30 מיליון שקלים, והוא כולל עשרות קילומטרים של גדרות חכמות, אמצעים טכנולוגים מתקדמים, וכן אחזקה של הגדרות למשך שלוש שנים. 
העבודות התבצעו במקביל במספר יישובים: סופה, חולות, ניר יצחק, נירים, ניר-עוז, עין השלושה, כיסופים, עלומים, סעד, כפר עזה, מפלסים וניר-עם. במהלך החודשים הקרובים יושלמו העבודות גם ביישובים: כרמיה ויד מרדכי.

ההחלטה על הקמת גדר חכמה נקבעה כאמור בעקבות צוק איתן, מתוך ההבנה כי הגדר החכמה תהווה מכשול פיזי במקרה של ניסיון חדירה ליישוב, כפי שכבר קרה בעבר במהלך צוק איתן ביישובים סופה וניר עם. הגדר תאפשר כעת להעביר התראה לחמ"ל המועצה האזורית ולצה"ל על כל נגיעה בגדר. 
סגן ראש מנהל הרכש לרכש יבשה במשרד הביטחון, יצחק לוי, אמר כי: "פרויקט הקמת הגדרות החכמות ביישובים בדרום הינו נדבך אחד מסל של פתרונות שגיבשה מערכת הביטחון לחיזוק היישובים. בתכנון הפרויקט הקפידה מערכת הביטחון על בחירת גדר שתהווה מכשול פיזי, שיהיה קשה לעבור, ועל פתרונות טכנולוגיים מתקדמים שיתנו התראות אפקטיביות לכוחות הביטחון – בכל ניסיון נגיעה או חצייה של הגדר".