כבר חודש וחצי שאריק מרטיוואן, חייל בחיל האוויר, תקוע בארמניה ולא מצליח לצאת משם מאחר והארמנים דורשים ממנו להישאר ולהתגייס לצבא הארמני.



מרטיוואן נולד בארמניה, אך עלה לארץ בגיל 5 ומאז הוא ישראלי לכל דבר.



"בשלב מסוים החזרנו את האזרחות הארמנית. ויתרנו עליה כי אנחנו ישראלים", הוא מספר הבוקר (רביעי) מארמניה ל"מעריב אונליין". "היה ברור שאני ישראלי ויהודי ומתגייס לצבא וכך היה בגיל 18, התגייסתי לחיל האוויר ואני משרת בשדה דב", הוא אמר.



לפני כחודשיים קיבל מרטיוואן חופשה מיוחדת לצאת לארמניה לטיול שורשים בן שבועיים. כשעשה את דרכו לשדה התעופה, במטרה לשוב לארץ, גילה לתדהמתו כי הארמנים הוציאו לו צו עיכוב יציאה מארמניה. בניסיון להבין במה מדובר, הוסבר לו כי הוא עדיין אזרח ארמני וחובה עליו להתגייס ולשרת שם.



גם ההסברים לפיהם הוא חייל בצבא ההגנה לישראל לא צלחו: "אני תקוע פה כבר חודש וחצי, מנסה להגיע לאנשים במשרד החוץ ולא מצליח. אף אחד לא עונה לי ואם עונים לי, מנערים אותי", הוא מסביר. "דיברתי גם עם המפקדים שלי בצבא והם נתנו לי להבין שזו לא הבעיה שלהם. הם לא מתעסקים בזה והבנתי מהם שאני צריך לטפל בזה לבד", הוסיף.



מי שהתגייס לסייע לו הוא עו"ד אייל פלטק, שסיפר הבוקר: "אני מנסה לקבל תשובות מחדר המצב של משרד החוץ ולא מצליח. זה הרי אבסורד שחייל צה"ל בשירות סדיר תקוע כבר חודש וחצי בארמניה וזה לא מעניין אף אחד".



ממשרד החוץ נמסר כי "המקרה מוכר ומטופל ע"י כל הגורמים הרלוונטיים במשרד החוץ. מדובר במקרה של אזרח ישראלי המשרת בשירות סדיר אשר, על פי הרשויות בארמניה, מחזיק גם באזרחות ארמנית ולכן מחויב לפעול על פי החוק המקומי בארמניה ולהתגייס לשירות חובה. לפני כחודש פנה החייל ושוחח עם השגריר הישראלי לארמניה, השגריר שמואל מירום, והעביר לו את פרטי המקרה. עם קבלת הפרטים, הקונסול הישראלי בגאורגיה, שאחראי לטיפול בנושאים קונסולריים בארמניה, החל לפעול אל מול הרשויות הארמניות על מנת לסייע. קונסול הכבוד של ישראל בארמניה הופעל גם הוא על מנת לנסות לעזור, ובנוסף, משרד החוץ פנה לסגן שר החוץ הארמני שנענה לבקשה לסייע בטיפול המקרה".

עוד נמסר ממשרד החוץ כי "במהלך כל התקופה, משרד החוץ נמצא בקשר הדוק עם צה"ל שמעורב בפתרון המקרה. חשוב להדגיש את האחריות האישית שיש לכל אזרח ישראלי שהנו גם אזרח של מדינה זרה להסדיר ענייניו ומעמדו מול הרשויות של המדינה בה הוא מבקר. משרד החוץ ימשיך לסייע ואנו מקווים כי המקרה ייפתר בקרוב".

מדובר צה"ל טרם נמסרו תגובות בנושא.