פיגוע דקירה התרחש הערב (רביעי) בכניסה לקניון הגדול ברחוב ז'בוטינסקי פתח תקווה, במהלכו נדקר צעיר בן 25 ונפצע באורח קל. הדוקר נוטרל במקום על ידי אזרחים ומאבטחים. 


בעורק תנועה מרכזי של פתח תקווה כאשר מספר אזרחים ירדו מאוטובוס לפתע מפגע חמוש בסכין שעט לעברם, דקר אחד מהנוסעים שירד מהאוטובוס ועוד בטרם הספיק להימלט נלכד על ידי אזרחים עוברי אורח.

מחקירה ראשונית של המחבל עולה כי המפגע לא הצליח במשימתו להרוג את הצעיר שדקר מכיוון שהסכין נשברה תוך כדי הדקירה.

קנאדה קסואה, תושב פתח תקווה בן 30, ירד עם מאוטובוס קו 1 בקניון בפתח תקווה יחד עם הצעיר שנדקר זמן קצר לאחר מכן. קסואה מיד הבחין בבחור חמוש בסכין רץ לעברם.

עד הראייה סיפר כי "אמרתי לבחור שהיה איתי: 'יש פה מישהו עם סכין, הוא מחבל, בוא נתפוס אותו', אבל הוא לא הספיק להגיב וכבר המחבל דקר אותו בחזה".

"היו פה הרבה אזרחים שעזרו לי והצלחנו לתפוס את המחבל ולהשתלט עליו. בינתיים התקשרנו למשטרה שהגיעה תוך שניות למקום כשמאבטחים סייעו לנו ללכוד אותו ולשמור עליו", הוסיף קסואה.

שמואל דוידוב, נהג מונית בחברת "מוניות מוניטין" בפתח תקווה שסייע בלכידת המחבל סיפר על רגעי ההשתלטות."שני חברה צעירים שרצו לעשות בו ממש לינץ', אבל אנחנו השכבנו את המחבל על הרצפה והבחור שהיה שם פשוט מנע מהם לפגוע בו".

"התחושה היא קשה אבל רק אחרי שאתה נרגע. לא חשבתי באותו רגע על כלום, לא על הבית לא על עצמי. רצתי לתוך הזירה כי זה מה שהיה נכון לעשות, לעזור ללכוד את המחבל. לא יכולתי לשבת עם ידיים מחובקות", הוסיף דוידוב. 

שוטרים אספו את המחבל לניידת וצוות מד"א טיפל בפצוע ופינה אותו לבית החולים.

חובשים ופאראמדיקים של מד"א טיפול רפואי לפצוע ופינו אותו לבית החולים בילינסון עם דקירות בפלג גופו העליון, בהכרה ובמצב יציב.



פאראמדיק מד"א איתי טילנגר שהגיע לזירה סיפר כי "אינו המולה גדולה, בשולי הכביש, במפרץ תחנות האוטובוס שכב צעיר כבן 25 בהכרה מלאה, הוא סבל מפצעי דקירה בפלג גופו העליון, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו במהירות לחדר הטראומה בבי"ח בלינסון הסמוך כשהוא במצב קל ויציב".



ד"ר ינון בודה, אחראי שעת חירום בבית חולים בילינסון אמר כי הפצוע מטופל בחדר המיון וצפוי להישאר להמשך השגחה בשעות הערב. "הדקירות מהן הוא סובל נמצאות בכל חלקי גופו, הן שטחיות ואינן מחייבות טיפול ממושך", הוסיף בודה.


חברו של אבי לנדאו שנפצע בפיגוע, משה גוטמן, סיפר: "אבי נפצע הערב בפיגוע, בימים האחרונים קרו הרבה כאלה, למזלנו הפעם זה נגמר יחסית בקלות".

לדבריו לנדאו חיכה בתחנת האוטובוס בדרכו לביתו. החבר הוסיף כי בן מיעוטים שנראה חשוד החל לרוץ לעבר לנדאו. 

"אבי זרק את התיק שלו עליו כדי להדוף אותו אבל אז הוא התנפל אליו, ממש ניסה לרצוח אותו. כנראה שהוא פגע בו באמצעות סכין, הוא לא הספיק להבחין. אזרחים שהיו במקום עזרו לו עד שהגיעו לפנות אותו לבית החולים".

לדברי החבר, בני משפחתו של הפצוע נמצאים לידו ומלווים אותו. "עכשיו הכל בסדר כולם רגועים ויודעים מה מצבו", הוסיף גוטמן. 

חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדות של זק"א סיפר כי "קיבלנו הודעה והגענו תוך דקות ספורות. השוטרים הצליחו להתשלט על הדוקר יחד עם אזרחים והעבירו אותו לתחנת המשטרה. הדוקר הוכנס לניידת שהסתלקה מהמקום תוך דקות".



המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בפתח תקווה הוא תאמר יונס אחמד ורידאת, בן 25, תושב דהריה. הדוקר, ללא עבר ביטחוני או מעצרים קודמים הועבר לאחר מעצרו לחקירת שב"כ.




זירת הפיגוע בפתח תקווה. צילום: אלון חכמון

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, הגיע לזירת הפיגוע בפתח תקווה והתייחס לפיגועים שהתרחשו ביממה האחרונה ברחבי הארץ. "מה שמאפיין את כלל האירועים הללו זו ההגדרה של המפגע הבודד שנוטל יוזמה ומנסה לפגוע באזרחים, בחיילים ובשוטרים".



את תופעת המפגע הבודד הגדיר סאו כבעייתית. "קשה מאוד למערך המודיעין לזהות את המחבלים הללו שמסתייעים ביוזמה אישית שלהם".



זמן התגובה הוא קריטי בין אירוע שמסתיים ללא נפגעים או נפגעים קלים לבין אירוע עם הרבה מאוד קורבנות", אמר סאו. לדברי מ"מ מפכ"ל המשטרה מרבית הכוחות נמצאים בירושלים. "יחד עם זאת אנחנו מבינים את חובתנו להגיב מהר בכל ערי מדינת ישראל", הדגיש סאו.



בתוך כך, סוכל הערב פיגוע דקירה בשכונת אבו טור בירושלים: לוחמי יס"מ ומשמר הגבול הבחינו בנער בן 15 שמסתובב סביבם ומנסה להתקרב אליהם. כשניגשו אליו הלוחמים הוציא הנער סכין מכיסו וניסה לדקור אותם. הם השתלטו עליו, תפסו את הסכין ועצרו אותו.  



פקד דרור מזרחי, סגן מפקד פלוגה מט׳ במג״ב ירושלים, אמר: "במהלך התמודדות עם הפרות סדר הבחנו בצעיר שעורר את חשדנו, בנסיון לבדוק אותו שלף סכין ומיד השתלטנו עליו. הדריכות המבצעית, העירנות הגבוהה והתגובה המהירה והמקצועית מנעה פגיעה בלוחמים".

רצף פיגועי דקירה



מוקדם יותר היום התרחש פיגוע דקירה במהלכו נחטף נשקו של חייל בקרית גת.



החייל התעמת עם החשוד ותוך כדי כך נדקר בראשו ונפצע באורח קל. החשוד המשיך במנוסה עם נשקו של החייל אל עבר בניין מגורים. שוטרים שהגיעו למקום השיבו בירי לעבר החשוד וחיסלו אותו.



שני ניסיונות פיגוע נוספים התרחשו הבוקר. בבית סאחור שליד בית לחם בוצע ניסיון לינץ' שהסתיים בשני פצועים קל בלבד. האירוע החל לאחר שתושבת תקוע נקלעה לחסם אבנים בצומת בית סחור, אשר לווה בהתפרעות של ערבים באזור. על פי הנהגת, רגמו המתפרעים את רכבה באבנים ופצעו אותה באורח קל.



האישה נפגעה בפניה ובראשה, כאשר אחד המתפרעים במקום ניסה לפתוח את הדלת של הרכב שלה. הנהגת הצליחה להיחלץ מהמקום בסופו של דבר, וכאשר הגיעה אל שער היישוב, פונתה משם במצב קל לטיפול רפואי בירושלים. היא סיפרה כי הותקפה בבעיטות בכל חלקי גופה, בבית החולים שערי צדק בירושלים אישרו את טענותיה.



המתפרעים לא עצרו ותקפו כשישה רכבים נוספים, בתקיפה זאת נפצע עוד אזרח ישראלי באורח קל, גם הוא טופל ופונה להדסה עין כרם לטיפול רפואי.



מוקדם יותר נפצע אדם כבן 36 באורח בינוני בפיגוע דקירה שאירע בויה דולורוזה, קרוב לרחוב הגיא שבשער האריות, מקום הסמוך לפיגוע דקירה הקטלני שאירע רק ביום שבת האחרון.



מחבלת פלסטינית בת 18 הגיעה למקום כשהיא מצוידת בסכין וניסתה לפגוע בעוברי אורח. אחד מהנדקרים, אשר נשא נשק, הצליח לדרוך אותו, ירה ופגע במחבלת, שככל הנראה הגיעה מאחוריו ודקרה אותו בפלג הגוף העליון.



כוח משטרה ולוחמי מג״ב שהבחינו במחבלת הפצועה שהממשיכה בריצה, זינקו לעברה, השתלטו עליה ונטרלו אותה. הפצוע שנדקר פונה ע״י מד״א במצב קל-בינוני לבית החולים עין כרם והמחבלת פונתה במצב קשה.