בשנה האחרונה שמענו רבות את הביטויים “מפגע בודד” או “מפגע עממי” כמי שעומדים לא פעם מאחורי פיגועי טרור ברחבי הארץ, ובעיקר ביהודה ושומרון ובירושלים.



במערכת הביטחון פירוש הביטוי “מפגע בודד” הוא מי שאינו משויך לארגון טרור, לא נשלח על ידי מפעיל או מנהיג טרור ומחליט על דעת עצמו לצאת לפיגועים ברחוב. “מדובר בפלסטיני משכיל ומתוסכל”, אומר גורם צבאי בכיר.



אך האם “המפגע הבודד”, ביטוי שהומצא בידי גורמים צבאיים, אכן לא נשלח על ידי ארגון מסודר שנותן לו הנחיות מדויקות לביצוע הפיגוע? ככל הנראה הרקע להיוולדו של המפגע הבודד הוא שילוב של ההשכלה שרכש, הזמינות של הרשתות החברתיות ושיעור האבטלה הגבוה מאוד בחברה הפלסטינית. הוואטסאפ והפייסבוק מסייעים לא פעם לעידוד אווירת ההסתה וההפעלה מרחוק של ארגוני טרור, שמצליחה ככל הנראה לחלחל לתודעת אותו מפגע. גם הנשים בחברה הפלסטינית, שהפכו משכילות יותר, תורמות לתופעה. 


גל ברגר, העיתונאי לענייני פלסטינים של רשת ב’, חשף השבוע את המשכורות שמקבלים הארכי־מחבלים מהרשות הפלסטינית. לדבריו, כל שהיד מקבל מהרשות הפלסטינית מאות אלפי שקלים שמועברים לבני משפחתו. הכסף מגיע למשפחה בין אם הבן נהרג ובין אם נכלא בישראל. קיומה של “הקצבה” הזאת גם הוא מעודד לא פעם צעירים בחברה הפלסטינית לבחור בנתיב החיים הזה.

חצי חינם

בעקבות יוזמת שר הפנים סילבן שלום: החל מהשבוע יזכו חיילים בשירות סדיר ל־50% הנחה בתשלום אגרות עבור חלק משירותי רשות האוכלוסין וההגירה כקבוע בחוק, לרבות תשלום על הנפקת דרכון. בדומה לחוק שחוקק עבור חיילי מילואים עוד בשנת 2009, רשימת החיילים תעודכן באופן קבוע, ובמעמד בקשתם לשירותי רשות האוכלוסין, תינתן להם ההנחה באופן אוטומטי.

בגד מגן

מנהל הרכש במשרד הביטחון ירכוש עשרות אלפי אפודים ללוחמי צה"ל. מדובר בעסקת רכש האפודים הגדולה ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה. היקפה נאמד בכ־80 מיליון שקל, והיא כוללת אספקת אפודים משני סוגים: אפודי מגן נגד קליעים ללוחמים ואפודים רב־תכליתיים מתקדמים ללוחמים ובעלי מקצועות, שלהם יוכל כל לוחם להתאים כיסים ופק"לים בהתאם לצרכיו, לעומת האפודים הישנים, שבהם הכיסים היו מובנים. האפודים, תוצרת כחול־לבן, ייוצרו במתפרת "מקט" בבית ג'אן וב"מתפרות ליאור" ביישוב שלומי.

חטיפת שלושת לוחמי צה"ל בהר דב, 7.10.2000

השבוע, לפני 15 שנה, נחטפו שלושת לוחמי צה"ל, בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד, בעת שערכו סיור לאורך גדר המערכת באזור הר דב. בדיעבד התברר כי בעת החטיפה הם נהרגו מאש מחבלי חיזבאללה. אירוע החטיפה היה לתקרית הראשונה בגבול הצפון לאחר הנסיגה מלבנון במאי 2000, ולאחריו ביצע חיזבאללה כמה ניסיונות נוספים לחטיפת חיילים. 


התקרית הראשונה לאחר הנסיגה. טקס החזרת גופות החטופים, 2004. צילום: רויטרס

האירוע עצמו התרחש בשבת בצהריים, כאשר חיזבאללה תקף רכב סיור לא ממוגן שביצע סיור לאורך גדר הגבול בגזרת הר דב, בקרבת הכפר שבעא. בשעות שלפני החטיפה הזיזו פעילי חיזבאללה אבנים מהדרך כדי להכין את המעבר לרכב מילוט, שייקח את החטופים לתוך לבנון. על הרכב הופעל מטען נפץ רב־עוצמה, ולאחר מכן פרצו מחבלי חיזבאללה את שער הגבול באמצעות מטען חבלה נוסף, חדרו לשטח ישראל וגררו מתוך רכב הסיור הפגוע את החיילים לג'יפ שהמתין להם בתוך שטח ישראל, ומיד לאחר מכן פתח בנסיעה לתוך לבנון. לפי חיזבאללה, כעבור 40 דקות החטופים היו במקום בטוח בשטח לבנון. צה"ל ניסה לעכב את הכוח החוטף באמצעות ירי של טנקים ומרגמות. כוחות חיל רגלים בפיקוד אל"מ משה צ'יקו תמיר וסא"ל אהרון חליוה ביצעו סריקות באזור בסיוע מסוקי קרב ותקיפות של חיל האוויר על מוצבי חיזבאללה סמוכים. פרט לכך, הותקפו מספר יעדים מהאוויר וכן תחנת מכ"ם סורית. גופות החיילים הוחזרו בעסקת חילופי שבויים ב־29 בינואר 2004.