מערכת הביטחון וצה"ל נערכים לתרחיש שבו תושבי עזה ינסו לפרוץ בהמוניהם את הגדר ויצעדו לעבר ישראל. לכן, התקבלה החלטה להקים גדר משוכללת יותר בגבול שבין רצועת עזה לישראל, באורך של 65 קילומטרים.



הגדר החדשה תהיה דומה לגדר המערכת שנבנתה לאורך הגבול המצרי בסיני, ותחליף את זאת הקיימת.



לאור ניסיונות הפריצה של תושבי רצועת עזה לישראל, הוסקו מסקנות במערכת הביטחון כי הגדר הנוכחית עלולה לא לעמוד באירוע מסדר גודל כזה. הכוונה היא לשלב את הגדר במכשולים שישראל מפתחת במנהרות התת קרקעיות בגבול, על מנת לסכל חדירת מחבלים לשטח ישראל. עם זאת, עדיין לא נמצא להקמת הגדר החדשה התקציב הדרוש.



על פי ניתוחים של מערכת הביטחון הבוחנים את אירועי הטרור של השבועיים האחרונים, נקבעה חשיבות רבה להמשך שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. שיתוף הפעולה נמשך גם כעת, והתקווה בהנהגה היא כי הוא יימשך בעתיד, אף שנערכים גם לתרחיש הגרוע ביותר שבמסגרתו יגיע הקץ לשיתוף פעולה זה.

מאמץ מודיעיני נרחב מופעל ברשתות החברתיות
 
כמו כן, הוחלט כי ייעשה מאמץ בתקופה הקרובה להגביר את היכולת המודיעינית של הצבא, על מנת לנטר את המגמה העולה בפיגועי הטרור, שעל פיה רבים מהפיגועים נעשו בהשראת הרשתות החברתיות, ובכלל זה גם הודעות מראש על כוונות של בודדים לבצע את אותם פיגועים.
 
מטרת מערכת הביטחון היא למצוא סימנים מעידים ברשתות של מי שמתכוונים לפגע, ובמקביל לפעול במלוא העוצמה במרחב לוחמת הסייבר, כולל ניסיונות שיבוש ואיסוף ואיתור מידע מודיעיני. את המשימה הזו מבצע השב"כ בעזרת יחידה 8200 של אמ"ן.
 
עוד לפי הניתוחים האחרונים, המתרחש בשבועיים האחרונים מוגדר במערכת הביטחונית "מצב חדש", והדעה הרווחת היא כי תהיה זו טעות להשוותו לשתי האינתיפאדות הקודמות. המאפיינים ביניהם שונים, מפני שכיום ברור כי אין יד מכוונת או מפקדה מרכזית המורה לבצע את פיגועי הטרור. רוב המבצעים הם ללא שיוך ארגוני, צעירים בגיל העשרה, רובם ממזרח ירושלים ונושאי תעודות כחולות.