סוף-סוף בישראל: אחרי מבצע חילוץ דרמטי וחוצה ארצות שהתרחש במהלך הלילה, חייל צה"ל המשרת בחיל האוויר, אריק מרטויאן, הגיע היום (חמישי) לישראל.

החייל אמר עם נחיתתו: "אין מאושר ממני ואין מאוכזב ממני. מצד אחד אני בבית ומצד שני קשה לי להשתחרר מהתחושה שחודשיים הרשויות התעלמו ממני, הבטיחו הבטחות ועכשיו מתברר שלא עשו כלום".

עוד הוסיף: "תודה רבה למשפחתי שפעלה להוציא אותי ולאייל העו"ד שלי. העיקר שאני כאן. לא להאמין שעד אתמול כולם במשרד ההגירה כאן היו כך כך קרים ומתנכרים אלי ואתמול שהגעתי לשם, הם היו נחמדים מאד ועבדו בזריזות כדי לתת לי ויזה".
 
טיול השורשים שהסתבך

החייל מרטויאן היה מעוכב יציאה מארמניה לאחר שנסע לשם לטיול שורשים לפני כחודשיים. השלטונות בארמניה אסרו את יציאתו מהמדינה, לאחר שהתברר כי למרטויאן יש אזרחות ארמנית, והורו לו להתגייס ולשרת בצבא הארמני. 

אריק מרטויאן בשירות הצבאי בישראל. צילום: אלבום פרטי
 

לאחר שבצה"ל הבהירו לו כי אין ביכולתם לסייע לו, הוא פנה לאזרחי ישראל באמצעות עמוד הפייסבוק שלו. עו"ד אייל פלטק לקח על עצמו את המשימה לחלצו מארמניה ובמשרד החוץ פתחו בהליכים דיפלומטיים, אולם לפני כשבוע מסרו גם לעו"ד פלטק וגם לאריק כי כל ההליכים הדיפלומטיים מוצו וכי עליו לגייס עו"ד דין מקומי שיפנה לרשויות. 
"אני כלוא כאן ולא מצליח להבין את האבסורד" סיפר אריק ל"מעריב אונליין" בזמן שהפרשה נחשפה. לפני כשבוע הוא עוד היה מיואש וחשש לחייו כי סיפורו התפרסם כבר בארמניה. 
המבצע המורכב והדרמטי
כאמור, מי שלא היה מוכן להשלים עם המצב הוא עו"ד אייל פלטק, שהרים את מבצע החילוץ בימים האחרונים: "במבצע שרב הנסתר בו על הגלוי ומהמעט שניתן בשלב זה לחשוף אפשר, לומר שהצלחנו לחלץ את אריק וכעת הוא בטיסה לישראל", סיפר למעריב אונליין עו"ד פלטק. 
"לאחר חודשיים בהם משרד החוץ מתלבט, מתמהמה ומחפש 'צינורות' דיפלומטים להחזיר את החייל אריק הביתה מארמניה, בה הוא נתון לסכנת מאסר וגיוס כפוי, התחיל שלשום בבוקר מבצע מורכב ודרמטי לחילוצו", הוסיף עו"ד פלטק. 
המבצע כולו ערך כיומיים וחצי והתנהל מחמ"ל שנפתח בישראל, אשר שלט על כל שלבי המבצע וריכז את הפעילות בארץ ובארמניה. עו"ד פלטק. סיפר על הניסיונות להשיב את אריק: "היחיד שהסכים לסייע היה ח"כ אורן חזן. לאחר ששלחתי מכתבים לכל 120 ח"כ כולל הנשיא, היועץ המשפטי לממשלה ולצבא". 
"ח"כ חזן הציף את הנושא לפני ראש הממשלה והכנסת, אולם הבירוקרטיה נתנה לנו להבין שאם לא נפעל לבד, אריק לא יחזור בקרוב. צריך להודות גם לשלטונות הארמנים ולנציגי צבא ארמניה אשר טיפלו במהירות וברגישות בסוגיה עדינה זו, אין ספק כי שיתוף פעולה זה עשוי להביא להידוק הקשרים בין ארמניה לישראל", הוא סיכם. 

הבשורה על החזרה: "ההתרגשות בשיא"
 
אתמול בלילה סיפר החייל למעריב אונליין: "ההתרגשות אצלי בשיא. אני בטוח שלא אצליח להירדם בלילה, והלילה, בניגוד ללילות אחרים בהם לא נרדמתי מפחד, הלילה לא אירדם מהתרגשות". 
עוד הוסיף אריק "חודשיים אני כאן, לבד, מסתתר ועובר ממקום למקום. מפחד מגיוס כפוי ואיראנים שנמצאים בכל מקום. קשה לי להשתחרר מהתחושה שחודשיים משרד החוץ הבטיח הבטחות, עכשיו מתברר שמשרד החוץ לא עשה כלום למעני והאנשים היחידים שפעלו להוצאתי מכאן הם משפחתי ואייל. אין לי ממש מושג איך קרה שאתמול, מוקדם בבוקר, אייל הודיע לי כי עלי לצאת בהקדם מארמניה".