היסטוריה בחיל הים: תיכוניסטים המתגייסים לחיל יוכלו לדעת כבר מהתיכון אם הם מיועדים לשרת כמפקדי צוללות. זאת, לעומת המצב כיום, שבו ההכשרה נערכת על כלי שיט שונים ורק לאחר כשנתיים, הטובים שבהם הופכים למפקדי צוללת: “מעדיפים מפקדים שהתמקצעו על הכלי מהתחלה”.



הליך בחירת מפקדי הצוללות עד היום החל רק בשלב מאוחר של קורס החובלים. אם בעבר בדקו אותם בעיקר על פי הדרך שעשו בקורס החובלים במגמת סטי"ל או דבורה, לצד הבדיקות הרגילות הכוללות מבחנים אישיים ומבדקים פסיכולוגיים, הפעם הוחלט ללכת אחורה בזמן ולהתחיל לבדוק את הנתונים מתקופת התיכון ומהגיוס עד סיום החלק הראשוני של הקורס.




צוללת בחיל הים. צילום: דובר צה"ל


“זו הנקודה שבה אנחנו מחליטים אם הוא מתאים לפיקוד על צוללת או לא”, מסביר רס”ן ע’, מפקד מגמת הצוללות הראשון בקורס חובלים.


לדבריו, “הדרישות הן מקצועיות והן הוחמרו מאוד, ועם זאת יש הרבה משקל גם לנושא יחסי האנוש בגלל השירות האינטימי בכלי הסגור וזה אומר שהם עוברים בשלב מאוד מוקדם את המבדקים הנפשיים מתוך הבנה שהפיקוד בצוללות הוא שונה ומורכב ולא פשוט בכלל. ולכן אנחנו מחפשים אנשים מאוד חכמים ומאוד אינטיליגנטים”.




חובלים על צוללת. צילום: דובר צה"ל


“בעבר היינו מכשירים את הקצינים על כלי שיט כמו דבורות וסטי”לים ובשלב מאוחר לאחר כמעט שנתיים היינו לוקחים מהם את הכי טובים ומעבירים אותם לצוללות”, מוסיף רס”ן ע’, “השינוי שאנחנו מתחילים הוא דרמטי כי אני מעדיף בסיום הקורס להעלות לצוללת מפקד שהתמקצע שנתיים על הכלי ולא בכלים אחרים. בסוף מגיע קצין הרבה יותר מוסמך ממה שהיה בעבר והוא מגיע הרבה יותר בשל”.