בפעם הראשונה מזה שנים צה"ל, משרד הביטחון ומשרד האוצר מברכים על המוגמר לפני העברת התקציב וכל הצדדים יוצאים מרוצים. גורם בכיר בצה"ל אישר היום (ראשון) כי בניגוד לעבר, הפעם הייתה אוזן קשובה בצד השני ולכן ההסכמות על התקציב הבשילו לכדי כך שבחמש השנים הבאות צה"ל יקבל תקציב ראוי להתמודד עם האתגרים העומדים בפניו.



על פי ההסכמות התקציב יעמוד על סך של 60 מיליארד שקל כאשר התקציב הראשוני שיועבר לצה"ל יעמוד על 56 מיליארד שקל ובמשך השנה מערכת הביטחון תקבל שלושה מיליארד נוספים. התוספת תועבר לאחר שיוצגו הצעדים שינקטו הצבא ומשרד הביטחון בפיטורי אנשי קבע, בהצגת שקיפות תקציבית מול האוצר וייעול מערכות כפי שהתחייבו הצדדים. בנוסף יועבר למערכת הביטחון מיליארד נוסף כחלק מהתוספת התקציבית הקבועה שנדרשת בעקבות התחייבות המערכת הצבאית לצד עליית המדד.



הבשורה הגדולה ביותר עליה סכמו הצדדים היא העלאה דרמטית של שכר הקצינים והנגדים זוטרים. בצה"ל מודאגים מאוד מהעובדה שקצינים בקבע ראשוני ונגדים בשנים הראשונות לשירות הקבע שלהם מרוויחים משכורות הנעות בין 4,300 שקל ל-4,800 שקלים. "מדובר באנשי קבע שחתומים מהסדיר ועד גיל 27 או 28", אומר גורם בכיר באכ"א. "השכר מאוד נמוך ואנו מזהים את הרצון שלהם להישאר בצבא, אבל בשכר כזה מאוד קשה להשאירם, לכן הוחלט לטפל באופן משמעותי בפלח הזה של אנשי הקבע", הוסיף הגורם באכ"א.



עוד הוחלט במחלקת הפרט באכ"א להקל על תנאי השירות של הקצינים והנגדים הזוטרים כדי לעודד אותם לחתום לקבע לטווח ארוך. בתוך כך סוכם בין הצדדים כי הסכום אותו הקצתה הממשלה בגובה של 680 מיליון שקלים יועבר לדמי הקיום של החיילים בחובה. "בערך 50 אחוזים מהתקציב יועברו ישירות למשכורות שלהם והחלק השני למענק השחרור שלהם", מסביר הגורם באכ"א. "אני מעריך שמדובר בהעלאה של כמה מאות שקלים וללוחמים העלאה תהיה יותר משמעותית", הוא מסביר.



מודל פנסיה חדש



בנושא מודל הפנסיה הוחלט לאמץ את המודל שקידם ראש אכ"א, האלוף חגי טופולנסקי, עם מספר שינויים. גיל הפרישה יעמוד על 43 לכלל משרתי הקבע כאשר בגיל 35 יפתח שער שבו הצבא יוכל לסיים את השירות של הקצין וביציאה הקצין יקבל מענק בדומה לפיצויי פיטורין בגובה של משכורת כפול שנות השירות שלו. עוד הוחלט כי נגדים ישרתו עד גיל 52. אנשי קבע שצה"ל יבחר להמשיך איתם ייצאו לפנסיה בגיל 43 ויקבלו פנסיית גישור עד גיל 67.



לצד העלאת השכר לנגדים ולקצינים זוטרים, המודל החדש צפוי לחסוך לצה"ל 14 אחוזים על כל הוצאות התשלומים שלו לאנשי הקבע. המשמעות היא שהירידה היא בהוצאת הצבא ולא במשכורת אנשי הקבע.



הגורם הבכיר באכ"א אמר למעריב השבוע כי רוב אנשי הקבע שיפוטרו בקרוב כבר קיבלו הודעה על כך והצפי הוא כי חלק מהם ינסו להישאר בצבא וחלקם יסיימו את תפקידם בקרוב. סעיף נוסף שבצה"ל הסכימו לקצץ בו הוא גובה ההפרשות שצה"ל היה מפריש לטובת הפנסיה של אנשי הקבע. עד היום הסכום שזכו לו אנשי הקבע היה גבוה ממספר מגזרים במגזר הציבורי. במערכת הביטחון הסכימו להשוות את הסעיף הזה עם יתר המגזרים.



גורם באוצר אמר למעריב השבוע כי המודל החדש צפוי לחסוך לקופת המדינה כשני מיליארד שקל בסך הכל. ההסכמות בין האוצר לבין מערכת הביטחון קיבלו את אישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון טרם הבאתם להצבעות בממשלה. לראשונה צה"ל יצא לתוכנית רב שנתית "תר"ש גדעון" ויוכל לתכנן את צעדיו בחמש השנים הבאות עם תקציב הכולל סעיף ברזל לאימונים והתחמשות בו אף אחד מהצדדים לא יוכל לגעת בו.