הותר לפרסום היום (ראשון) כי המחבל שביצע את פיגוע הירי בעתניאל ביום שישי האחרון בו נרצחו יעקב ונתנאל ליטמן הינו שאדי אחמד מטאוע, בן 28, נשוי ואב לשניים, תושב העיר חברון.



מטאוע המזוהה ארגון עם ה"ג'יהאד אסלאמי פלסטיני", נעצר בביתו בעקבות דיווח שמסר אביו בעת שהגיע למחסום צבאי, על כך שבנו הוא זה אשר ביצע את הפיגוע. 



מחקירה ראשונית בשב"כ עולה כי המפגע סיפר לאחיו מג'די כי ביצע את פיגוע הירי בדרך לסמוע. האח מג'די מיהר לעדכן את אביו והשניים, שחששו כי בעקבות מעשיו של שאדי ביתם יהרס, החליטו להסגירו לידי ישראל.



החשוד נעצר בביתו במהלך פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי ולוחמים מחטיבה המרחבית יהודה יחד עם לוחמי היחידה המובחרת דובדבן בחברון. כבר בחקירתו הראשונית בשב"כ מסר פרטים על מעורבותו בפיגוע. במהלך המעצר נתפס הנשק עימו בוצע הפיגוע וכן הרכב ששימש לביצוע הפיגוע. מהשב"כ נמסר כי טרם הובהרה מעורבותם של חשודים נוספים וחקירת הפיגוע נמשכת.




המחבל שאדי אחמד מטאוע



זירת הפיגוע הרצחני סמוך למיתר לא הותירה מקום לספק כי מבצע הפיגוע תכנן אותו היטב, ארב לבני המשפחה ועל פי עדויות שנאספו מהניצולים ייתכן כי למחבל הייתה תקלה בנשק אחרת הפיגוע היה מסתיים עם מספר רב יותר של קורבנות. לשב"כ לא לקח הרבה זמן ושעות ספורות לאחר הפיגוע הצליחו החוקרים להגיע אל זהותו של המחבל. שורה של מעצרים שכללה את מעצרם וחקירתם של 22 מבוקשים הובילה למיקומו של המפגע שרצח בדם קר את הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל ז"ל. 




הנשק ששימש לביצוע פיגוע. צילום: תקשורת שב"כ



מתגברים כוחות באיו"ש



בתוך כך בצה"ל לא מתכוונים בקרוב להוריד את הכוננות ברחבי יהודה ושומרון. בסוף השבוע הוצבו כוחות רבים מגדוד 101 של חטיבת הצנחנים, גדוד חרוב מחטיבת כפיר וגדוד 601 מחיל ההנדסה. בעקבות המצב בצה"ל הוחלט לעצור את האימונים שהם היו אמורים להתחיל בהם ולשלוח אותם לסייע לכוחות המתוגברים שכבר נמצאים בשטח. 



שר הביטחון הנחה את הדרג הצבאי למספר פעולות נוספות ובהן תגבור רכבים ממוגנים לגזרת איו"ש. בנוסף הוחלט לעבות את הסיור בצירים שכבר קיבלו כינוי בקרב המתיישבים "צירי הדמים" כמו ציר 60 שמאז החל גל הטרור גבה לא מעט קורבנות בנפש ופצועים רבים. 



גורם ביטחוני מסר כי על ציר זה בלבד התרחשו עשרות פיגועים מאז החל גל הטרור האחרון. אומנם רבים מהם נגמרו ללא נפגעים בנפש אולם חלק מהם נגמרו עם פצועים והרוגים. בצה"ל הוחלט לקיים סיורים על הצירים המשותפים ובמקביל נבחנת האפשרות לכתר מספר צירים המובלים לכפרים בהם נמצאת תשתית טרור שמשויכת לגל הנוכחי. חלק מהמקומות יסגרו לתנועה בצו אלוף.