אחד הדברים שהפך את חיל הים לזרוע הים ומעצמה ימית בצה"ל היא שייטת 3 של ספינות הטילים. השבוע חוגגת השייטת 48 שנה להיווסדה ומעריב אונליין חזר לתחילת שנות ה-70 עם מפקד השייטת שהיה הראשון להציב טילים על הספינות והאחרון שנלחם בספינות בלב ים.



"כשאני קבלתי את השייטת, היו רק חמש ספינות" משחזר תא"ל במיל' שבתאי לוי שפיקד של השייטת בשנים 1973-1971. "הנשק הכי מתקדם עליה היה תותח 76 מ"מ עם מחסנית גדולה. זה היה שיא היכולת שלנו, אבל ידענו ליצור קצב אש לא רע", הוא משחזר. "באותם ימים השייטת צמחה בקצב טוב והגענו לשייטת עם 12 ספינות והמשימה הגדולה הייתה להפוך אותן מספינות תותחים לספינות טילים. היינו צריכים לחמש את הספינות בטילים ואני זוכר שכשירינו את הטיל הראשון התהפכה לנו הבטן מחשש שהטיל ידליק את הספינה. היינו מדברים עם אלוהים כי לא ידענו מה יקרה".



תא"ל לוי היה אחרון מפקדי השייטת שנלחם מול כלי שייט אויב. הוא נלחם מול ספינות מלחמה מצריות שיכלו לפגוע בו ממרחק של כ-50 ק"מ בעוד הוא יכול היה לאיים על האויב ממרחק 18 ק"מ בלבד. ותיקי חיל הים מספרים שתא"ל לוי היה המומחה הגדול בלתקוף מחד ובו בזמן לחמוק מהאויב ולהכניע אותו. "אני פיתחתי את תורת הקרב כך שהסתערנו על האויב מהר, בלבלנו אותו וטשטשנו לו את התמונה כך שהוא לא ידע לאן לירות וכך הצלחנו לפגוע בו ולנצח כלי מלחמה גדולים מאתנו. אני אחראי בעצם לפיתוח תורת הלחימה של מה קורה כשטיל ננעל על סטי"ל בחלוקת העבודה של אנשי הצוות שלא יקפאו מפחד", הוא אומר.




ספינת הטילים 'סער 1'. צילום: דובר צה"ל


תורת הלחימה הזו עד היום חיה ופועמת בלב הים. "שייטת 3 של היום לא דומה בכלל לחיל הים בימים של שבתאי", מספר מפקד השייטת הנוכחי, אל"ם זיו רום. "הדבר היחיד שלא השתנה במהלך השנים זה האנשים. מלבד זה הכל השתנה. זו התקופה הכי מאתגרת ומרתקת. תקופה שהשייטת עוברת מהפכות דרמטיות. כיום השייטת היא יחידה שנלחמת בים במרחבים שלא הכירו בעבר", הוא מסביר. "אם בעבר בנינו את הספינות למלחמה בים היום אנחנו גם מוסיפים עמדות לחימה מהים לאוויר ומהים ליבשה. זו התעצמות קודם כל בתפיסות ולאחר מכן באמל"ח וזה עוד לא כולל את המשימה של הגנה על מים כלכליים שזו משימה אסטרטגית ממדרגה ראשונה", הוא אומר.



אל"ם רום מודה שהשייטת מתקשרת עם עברה רק בזכות האנשים ומורשת הקרב הייחודית. "אני גאה להיות מפקד של 1,000 לוחמים מדהימים עם יכולות שמדהימות לוחמים של ציים מכל העולם. הביקוש לשרת פה הוא מדהים, עד כדי כך שעל כל מקום בספינה נלחמים ארבעה לוחמים וזה רק בזכות חברים שלהם ששירתו בספינות. לוחמי הים עושים פעילות מבצעית שאי אפשר לדבר עליה ונדיר הרגע שבו רואים היום ספינות ברציפים. יש פה גאוות יחידה שקשה לתאר ולהסביר", מסכם מפקד השייטת אל"ם רום.