הותר לפרסום כי נעצרו חשודים במעורבות ברצח בני משפחת דוואבשה בדומא. עוד אושר לפרסום היום (חמישי) כי בימים האחרונים נעצרו לחקירה על-ידי גורמי הביטחון צעירים החשודים בהשתייכות להתארגנות טרור יהודית ובביצוע פיגועי טרור.



במסגרת חקירות אלה נבדקים חשדות קונקרטיים סביב הפיגוע הקשה שאירע בכפר דומא. מהלכי החקירה מתבצעים תוך שיתוף פעולה בין שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. שאר פרטי החקירה, לרבות זהות העצורים הינם תחת צו איסור פרסום.



עורך הדין איתמר בן גביר המייצג את אחד החשודים בפרשה אמר כי המשטרה והשב"כ פוגעים באופון מהותי בזכויותיו של מרשו. בן גביר טען כי החשוד הותקף בחקירתו. "לאט לאט אנחנו הופכים להיות כמו ארגנטינה. לא מאפשרים לראות אותו, לא מביאים אותו לדיונים בבית המשפט, מסתירים אותו במרתפי השב"כ וזאת לאחר שהסתבר שבמהלך מעצרו הוא הוכה והותקף. ככה לא מנהלים משטר דמוקרטי", הוסיף בן גביר.



עו"ד חי הבר המייצג את החשודים במעורבות באירוע בדומא אמר כי "לאחר שמונה ימים בהם מרשי מצוי עצור מבלי שראה את עורך דינו או את בני משפחתו, ואף שופט, הותר לציבור לדעת כי במדינה המתיימרת להיות דמוקרטית ניתן הלכה למעשה 'להעלים' אנשים מבלי שאף גורם יוכל לבקר את פעילות גורמי החקירה". לדברי עורך הדין אין בסיס לטענות: "ככל שהתמונה תתבהר ניתן יהיה להבין כי הודעות של רשויות החקירה בדבר התקדמות בחקירה כזו או אחרת הן חסרות אחיזה במציאות".



עו"ד עדי קידר המייצג חלק מהעצורים הוסיף כי אין באפשרותו להתייחס לחשדות ולראיות. "מה שכן ניתן להגיד בצורה ברורה ומדויקת, הוא שבמהלך השבוע האחרון, מדינת ישראל באמצעות כל ראשי רשויות אכיפת החוק, שב"כ משטרה, פרקליטות וגם בתי המשפט, עשו יד אחת, ובמהלך כל השבוע הזה נעשו הפרות חוק והפרת זכויות אדם מהמדרגה הראשונה, והכשירו כל שרץ אפשרי כדי לאפשר את החקירה הזו", הדגיש עורך הדין קידר.



פרשה שטלטלה מדינה שלמה



כזכור, שלושה בני משפחת דוואבשה נרצחו בשריפה שפרצה לאחר שהוצת ביתם בכפר דומא, דרומית לשכם. עלי דוואבשה, תינוק פלסטיני בן שנה וחצי נרצח בשריפה ואביו של התינוק, סעד, מת בבית החולים מספר ימים לאחר הפיגוע. לאחר שבועות רבים בהם נלחמה על חייה גם האם, ריהאם דוואבשה מתה מפצעיה. הניצול היחיד הוא אחמד דוואבשה שנפצע קשה ומאז השתפר מצבו.



בסוכנות הידיעות "מען" נטען כי יהודים השליכו בקבוקי תבערה לעבר הבית. כתובת "תג מחיר" רוססה על קיר במקום, מה שהעלה את החשד כי מדובר באירוע על רקע לאומני.



פרשת הרצח בדומא טלטלה את המדינה ועוררה תגובות חריפות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה את הפיגוע ואמר יום לאחר הרצח: "אני מזועזע מהמעשה הנפשע והנורא הזה. מדובר בפיגוע טרור לכל דבר", אמר נתניהו. נתניהו הבהיר כי מדינת ישראל נוקטת יד קשה נגד הטרור, ללא קשר לזהות מבצעיו והדגיש "כוחות הביטחון הונחו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו ללכוד את הרוצחים ולהביאם בהקדם לדין. ממשלת ישראל מאוחדת בהתנגדותה הנחרצת למעשים נוראיים ושפלים שכאלה".



למרות דברי נתניהו, טרם ההתפתחות בפרשה, הביעו במשפחת דוואבשה תסכול רב מכך שהרוצחים טרם נתפסו. בן דודה, מנור דוואבשה אמר: "אם ערבים היו עושים דבר כזה אין סיכוי שהמשטרה הייתה עוברת על זה ככה".




הבית שהוצת בכפר דומא. צילום: יונתן זינדל. פלאש 90



סערה במערכת הפוליטית



ביקורת במערכת הפוליטית הופנתה לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון שאמר בחודש שעבר כי "מערכת הביטחון יודעת מי אחראי לפיגוע ההצתה בכפר דומא, אך נמנעת מהעמדתו לדין על מנת לא לחשוף מקורות".



יו"ר מרצ זהבה גלאון תקפה את דבריו של שר הביטחון וטענה שמדובר בכשל: "יעלון מתחבא מאחורי אמתלות בטחונות כדי להסתיר את המחדל המבצעי החמור ואת אוזלת ידה של מערכת הביטחון נוכח ההסלמה של הטרור היהודי. קשה להשתחרר מהתחושה ששר הביטחון לא היה מעז לפעול ולהתבטא כך אם הנרצחים היו יהודים".



בתחילת השבוע חברי הכנסת באסל גטאס, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי פנו לבג"ץ בבקשה להעמיד את רוצחי משפחת דוואבשה לדין וזאת לאחר חודשיים של דין ודברים מול היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על רקע דבריו של השר יעלון. בעתירה נאמר כי ההחלטה לא להעמיד לדין פוגעת בעיקרון השוויון בפני החוק ומנוגדת לכל היגיון, מאחר ולפי החוק מתקיימים התנאים לפיהם יש להעמיד לדין ואין שחר לטיעון כי אין ראיות מספיקות. עוד נטען בעתירה כי אין להעדיף מידע מודיעיני על עשיית צדק ואין להעדיף את אפיק המעצר המנהלי על הליך גלוי בפני הציבור. ״אין כל היגיון שהרשויות ימשיכו להתעלם מהטרור היהודי ומעצר מנהלי שאנחנו מתנגדים לו עקרונית הוא לא הפתרון״, הוסיף גטאס.




הלוויתו של סעד דוואבשה בכפר דומא. צילום: רויטרס



"נקמה על רצח משפחת דוואבשה"



לחץ אדיר הופעל על החוקרים להגיע לתוצאות בעניין לאחר שההצתה בדומא היוותה מניע לגל פיגועי טרור פלסטיני. כזכור, רוצח איתם ונעמה הנקין התוודה בחודש שעבר: "עשינו זאת כדי לנקום את רצח משפחת דוובשה", אמר החשוד העיקרי, יחיא חג' חאמד, ששחזר בחקירתו את הרצח בקור רוח וסיכם: "אני לא מתחרט".



כזכור, בתחילת השבוע פורסם כי חלה תפנית דרמטית בחקירה. לאחר ההודעה פרסם פעיל הימין עו"ד איתמר בן גביר סטטוס בפייסבוק בו כתב: "בשב"כ ובמשטרה אלופים בלחגוג בטרם עת. נתפלל ונקווה שגם הפעם יסתבר כך".