היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה בעבר, עוזי ארד, גילה היום (שלישי) בכנס שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי כי ארצות הברית לא הציבה לישראל גבולות בכל הקשור לניסיונות לתקוף באיראן.

 "לא הייתה מעולם כוונה אמריקאית לתקוף באיראן, זו הסיבה שלא הוצבו קווים אדומים- כי לא היו כאלה" אמר ארד. "העובדה שישראל הדירה רגליה מהדיונים על ההסכם, שללה ממנה היכולת להשפיע עליו. ישראל הובילה מדיניות של ברוגז פומבי עם ארה"ב שבלעדיה ייתכן והיה מושג הסכם טוב יותר מבחינתה" .

לדברי ארד, "לו ישראל הייתה נכנסת לדיאלוג עם ארה"ב במקום לעימות, אשר היה ברור שלא יוביל לשום דבר- ייתכן והמציאות הייתה שונה".

עוד גילה ארד בכנס כי בשנת 2007 בימי ממשל ג'ורג' בוש, ישראל העלתה אפשרות לתקיפה באיראן. לדבריו האפשרות הייתה שהתקיפה תתבצע באמצעות אמריקה או באמצעות ישראל אולם היא נדחתה: "כבר בימי בוש הייתה מדיניות אמריקאית של שלילית האופציה הצבאית, הן מישראל והן מעצמם" סיכם ארד.

"ארה"ב לא הייתה גלויה ושקופה לחלוטין עם ישראל" 

בכנס שעסק באיום האיראני ובהשפעות הסכם הגרעין עליו, אמר ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן בעבר, אלוף (במיל) עמוס ידלין כי השיח הציבורי והתקשורתי הולך היום לכיוונים שמתמקדים בדאע"ש אבל האיום האיראני הוא האיום הפוטנציאלי הקיומי היחיד על ישראל.

"האיום האיראני חריף בהרבה מבחינת ישראל מאשר איום המדינה האסלאמית", אמר ידלין הוסיף כי הוא "לא מסכים עם השקפתו של ראש הממשלה, לפיה חזרנו לימים ההם, הגם שההסכם בעייתי מאד ולא טוב".

בכנס התארח גם היועץ המיוחד לשעבר לשרת החוץ האמריקאית, רוברט איינהורן שאמר כי "ארה"ב לא הייתה גלויה ושקופה לחלוטין עם ישראל באשר להתנהלותה מול איראן- בעיקר סביב המו"מ שהחל ב 2013".הוא אף הוסיף כי "ישראל מצידה צריכה להוכיח שהיא פותחת דף חדש ושאין בכוונתה להמשיך לפעול נגד ההסכם אלא לפעול בכדי להבטיח יישומו המלא".