זאת תהיה הפתעה גדולה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכריז שראש המטה לביטחון לאומי יוסי כהן הוא ראש המוסד הבא.



נתניהו ימסור הערב (שני, 20:15) הודעה לתקשורת, בה הוא צפוי להודיע מי יעמוד בראש ארגון הביון הישראלי, במקומו של תמיר פרדו, שמסיים את תפקידו אחרי חמש שנים.



נתניהו שומר את הקלפים קרוב לחזה עד הרגע האחרון וכל המאמצים של כלי התקשורת ומקורבים כאלה או אחרים לברר את מי המועמד עלו בתוהו. גם המועמדים עצמם, למעט זה שנבחר, אינם בטוחים על מי יבשר ראש הממשלה.



שלושת המועמדים המובילים, לפחות על פי הערכות בכלי התקשורת, הם כהן, רם בן ברק, המשמש כיום כמנכ"ל המשרד לענייני מודיעין; ונ', שכיהן עד לפני מספר שבועות כמשנה לראש המוסד. גם כהן ובן ברק שימשו בתפקיד דומה בטרם עזבו את הארגון.



בנוסף, קיימת אפשרות שראש הממשלה יודיע על מועמד מבחוץ, ששמו לא ידוע, כפי שנעשה בעבר, כשראש הממשלה אריאל שרון מינה את מאיר דגן לתפקיד.



שם שהועלה על ידי ידיעות אחרונות לפני כשבוע - מפקד חיל האוויר לשעבר עידו נחושתן - זכה מיד, תוך שלוש שעות, להכחשה גורפת של משרד ראש הממשלה. שם אחר שהוזכר מאחורי הקלעים הוא של מפקד חיל האוויר הנוכחי, האלוף אמיר אשל, אך כאמור המועמד שימנה נתניהו לוט בערפל וכל ניסיון לנקוב בשמו יהיה בגדר ניחוש.



כהן, עם זאת, נחשב למקורב מאד לנתניהו ולו בגלל התפקיד האחרון שהוא ממלא זה שנתיים וחצי - ראש המטה לביטחון לאומי - שבו הוא מייעץ לראש הממשלה בענייני ביטחון לאומי ומקיים מטעמו שליחויות ומגעים מדיניים ברחבי העולם.



כל שלושת המועמדים מתוך המוסד נחשבים לבעלי יכולת, עם ניסיון מבצעי ושירות ארוך שנים והם מועמדים ראויים לדעת כולם, כולל הם עצמם. בכל מקרה, גם אם ימונה מועמד מבחוץ, אלפי אנשי המוסד יקבלו זאת ללא כל התמרמרות או כעס, גם אם באכזבה.