משרד הביטחון ביצע היום (חמישי) ניסוי במערכת ליירוט הטילים "חץ 3". לא ברור עדיין אם הניסוי הצליח או נכשל.  משרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA) ביצעו הבוקר את הניסוי שתוכנן מראש במערכת הנשק חץ, עם מיירט 'חץ 3'.



בשעות אלה ממש מנותחות תוצאות הניסוי ורק בהמשך היום ניתן יהיה לומר אם הושגו מטרותיו. אם יצליח הניסוי יהיה מדובר ביירוט ראשון של מערכת הנשק.



יצוין כי בדיוק לפני שנה בוצע ניסוי זהה שתחילה חשבו מבצעיו כי הוא צלח אולם לאחר ניתוח התוצאות התברר כי המיירט חלף ליד המטרה ולא צלח הניסוי. "חץ "3 הוא טיל יירוט נגד טילים שנמצא עדיין בשלבי פיתוח במסגרת מערכת הנשק חץ, ומטרתו העיקרית ליירט טילים בליסטיים בעלי טווח ארוך, בגובה רב יותר מאשר ה"חץ 2" המצוי בשימוש בחיל האוויר הישראלי.



הטיל נמצא בפיתוח במפעל מל"מ של התעשייה האווירית לישראל. הטיל מיועד ליירט טילים בחלל, ובעל יכולת המשפרת את סיכויי הפגיעה במטרה, כשבאפשרותו שיגור מיירטים נוספים במקרה של כישלון.



ניסוי קודם נכשל


"חץ" היא מערכת נגד טילים בליסטיים, שפותחה בישראל בסיוע מימון אמריקאי ובשיתוף עם חברת בואינג האמריקאית. מערכת החץ מפותחת במשך שנים רבות ומעת לעת עוברת שדרוגים רבים. לפני 17 שנים, ב־29 בנובמבר 1998, התקיים טקס המסירה של טיל ה"חץ 2" הסדרתי הראשון ממנהל מפעל של התעשייה האווירית לידי יחידת "חרב מגן" במערך הנ"מ בחיל האוויר הישראלי.




הטיל "חץ 2" נמסר לידי צה"ל, 29 בנובמבר 1998. צילום: דוברות התעשייה האווירית



עד נובמבר 2002 הוצבו שתי סוללות טילים. אחת מהן הוצבה בבסיס חיל האוויר בפלמחים, והאחרת בבסיס חיל האוויר בעין שמר. מערך ההגנה האווירית הציב סוללת "חץ" שלישית במהלך 2012 באזור ירושלים.‏ לפי ההערכות, טיל החץ אמור להצליח ב־90% מהמקרים ליירט טיל בליסטי בודד. עלות הפרויקט כולו מוערכת בכ־2.2 מיליארד דולר. בתחילת שנות ה־90 של המאה ה־20 שררו חילוקי דעות במערכת הביטחון ומחוצה לה. היו שגרסו כי הפרויקט מיותר, בזבזני ולא יעיל. היו שהסירו את התנגדותם ב־1991, כאשר מלחמת המפרץ הראתה עד כמה מוחשי איום הטילים על ישראל. לימים התבררה נחיצותה של המערכת עם עליית האיום האיראני וטיל השיהאב 3, המגיע לטווח של 1,300 קילומטרים, שלימים אף עלול לשאת ראש נפץ גרעיני.



לפני כשנה, בדצמבר 2014 נכשל ניסוי של המערכת ליירוט טילים "חץ 3". על פי דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס" הטיל המיירט כלל לא נורה לעבר טיל המטרה. זה קרה משום שהטיל המיירט לא הצליח "להינעל" על המטרה, ולכן מנהלי הניסוי, אנשי התעשייה האווירה שהם יצרני המערכת, ואנשי מנהלת "חומה" במשרד הביטחון, החליטו שלא לשגרו כדי שלא "לבזבזו".



מערכת 'חץ' הינה מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית, שאת פיתוחו מוביל משרד הביטחון באמצעות מפא"ת/ "מנהלת חומה". מערך ההגנה הרב שכבתית מתבסס על ארבע שכבות הגנה: מערכת 'כיפת ברזל' (מבצעית), מערכת 'שרביט קסמים' (בפיתוח), מערכת 'חץ 2' (מבצעית) ומערך 'בני רשף' ומיירט 'חץ 3' (בפיתוח).