שב לישראל: 15 שנים לאחר שנכלא על ידי המצרים והואשם בריגול לטובת ישראל, סיים הבוקר (חמישי), עודה טראבין את מעצרו ושוחרר לישראל. בהודעה רשמית שהופצה הבוקר נמסר כי "עודה טראבין שהיה כלוא במצרים 15 שנה לאחר שהואשם בריגול לטובת ישראל, סיים לרצות את מאסרו והוחזר לפני זמן קצר לישראל". עוד נמסר כי "במקביל, שחררה ישראל שני אסירים מצריים, שהיו כלואים בישראל וסיימו לרצות את עונשם".



טראבין, בדואי מהפזורה בנגב, נעצר בשנת 2000 על ידי המצרים שהאשימו אותו בריגול למען ישראל ובסיוע לאיסוף חומר מודיעיני. לאחר מעצרו טען טראבין כי חצה את הגבול למצרים באופן לא חוקי במטרה לבקר את אחותו הנשואה, שמתגוררת עם משפחתה באל עריש. רק לאחר שנעצר הבין כי בחירת משפחתו ובעיקר אביו לחיות בישראל ולא בארץ המקור מצרים נתפסה על ידי המצרים כבגידה ואביו והוא נשפטו, שלא בנוכחותם בבית דין צבאי, באשמת ריגול לטובת ישראל, ונידונו למאסר.



לאחר מעצרו נגזרו עליו 15 שנות מאסר שהסתיימו הבוקר. מי שהסגיר אותו בעדותו היה בן דודו המתגורר במצרים, עיד סלימאן, שהורשע בעצמו בריגול שנה קודם לכן. טראבין היה כלוא בכלא טורא בדרום קהיר, באותו תא בו היה כלוא גם עזאם עזאם. כאשר חתם רא הממשלה לשעבר אריאל שרון על העסקה לשחרור של עזאם עזאם נמתחה עליו ביקורת על כך שלא דרש גם את שחרורו של עודה טראבין. ישראל ניסתה מספר פעמים לשחררו אולם המצרים התעקשו להשאירו מאחורי סורג ובריח.




אביו של עודה טראבין, סלימאן טראבין, עם תעודת הזהות של בנו. צילום: יהודה לחיאני

חבר הכנסת יצחק הרצוג בירך על שחרורו של עודה טראבין ואמר: "ליוויתי את המאבק לשחרורו של טראבין בשנים האחרונות ואני שמח שהסאגה האכזרית הזו באה לסיומה ועוד אזרח ישראלי שב הביתה". יו"ר האופוזיציה התייחס ליחסי ישראל-מצרים והוסיף "ביטוי זה לשיפור היחסים עם מצרים מחייב אותנו להמשיך לחזק אותם כחלק מתפיסת יחסי החוץ הישראלית".



מאבק ממושך 



טראבין שוחרר היום לאחר מאבק של שנים ארוכות במהלכו פורסמו דיווחים אודות שחרורו הצפוי, שלא יצא לפועל. בשנת 2012 דיווח העיתון המצרי "אל-אהראם" כי תצא לפועל עסקה לחילופי שבויים בין מצרים וישראל, במסגרתה ישוחררו כ-65 מצרים הכלואים בישראל תמורת שחרורו של האזרח הישראלי עודה טראבין.



במהלך השנים קראה משפחת טראבין להחריף את המאבק לשחרור הבן ואף הקימו מאהל מחאה מול בית רה"מ. בשנת 2012 התגייסו פעילים למען שחרורו של גלעד שליט והצטרפו למאבק לשחרור טראבין. המטה שפעל למען החייל החטוף נרתם למאבק תחת הסיסמה: "לא ננוח עד שיחזור לישראל".



במכתב ששיגר טראבין למשפחתו בשנת 2011 הוא כתב: "אני מתחנן בפניכם שתשתחררו אותי. אין לי יותר כוחות להישאר במקום הזה. אני פוחד למות בכלא. ממשלת ישראל הפקירה אותי. אם לא הייתי בדואי מזמן הייתה דואגת להוציא אותי מהכלא".