כחצי שנה אחרי הצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא: סגן שר הביטחון אלי בן דהן הבהיר היום (רביעי) בתשובה לשאילתא דחופה שהעלה חבר הכנסת יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) במליאת הכנסת, כי החוק הישראלי שמאפשר פיצויים לנפגעי פעולות איבה חל רק על ישראלים ולכן אינו מאפשר פיצויים למשפחת דוואבשה. לפי בן דהן, משפחת דוואבשה צריכה להגיש בקשה לפיצויים לוועדה מיוחדת במשרד הביטחון, אשר תבחן הענקת פיצויים לפנים משורת הדין.

לפי דהן המשפחה יכולה לפנות לוועדה הבין-משרדית לתשלום פיצויים לפנים משורת הדין לנפגעים על רקע לאומני, שהוקמה לצורך תשלומי פיצויים לנפגעים על רקע לאומני, שאין להם מענה בחוק. "צר לי שבא כוחה של המשפחה לא פנה בצורה מסודרת במסלול הרלוונטי, על אף שידע מהו, ואנחנו יכולים רק לתהות מדוע הוא בוחר לנהוג כך. אני מקווה שהוא יפנה במסלול המתאים ובקשתו תידון בהתאם לכללים", אמר בן דהן.
לפי ג׳בארין, הצהרת סגן שר הביטחון סותרת את הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שרפת הבית, כי המדינה תפצה את בני המשפחה. ח״כ ג׳בארין אמר לסגן השר כי עמדת הממשלה יוצרת הפלייה בין דם לדם שכן אם היה מדובר באירוע נגד יהודים הקורבנות היו זוכים באופן אוטומטי לפיצויים מהמדינה.


הבית שהוצת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

החשודים שנעצרו


מתוך ארבעת בני משפחת דוואבשה, נותר בחיים רק הבן אחמד, שמאושפז מאז השרפה לפני כארבעה חודשים וחצי בבית חולים שיבא. בתחילת חודש דצמבר הותר לפרסום כי נעצרו חשודים במעורבות ברצח בני משפחת דוואבשה בדומא. עוד אושר לפרסום כי לאחרונה נעצרו לחקירה על-ידי גורמי הביטחון צעירים החשודים בהשתייכות להתארגנות טרור יהודית ובביצוע פיגועי טרור. במסגרת חקירות אלה נבדקים חשדות קונקרטיים סביב הפיגוע הקשה שאירע בכפר דומא. מהלכי החקירה מתבצעים תוך שיתוף פעולה בין שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. שאר פרטי החקירה, לרבות זהות העצורים הנם תחת צו איסור פרסום.

כזכור, שלושה בני משפחת דוואבשה נרצחו בשריפה שפרצה לאחר שהוצת ביתם. עלי דוואבשה, תינוק פלסטיני בן שנה וחצי נרצח בשרפה ואביו של התינוק, סעד, מת בבית החולים מספר ימים לאחר הפיגוע. לאחר שבועות רבים בהם נלחמה על חייה גם האם, ריהאם דוואבשה מתה מפצעיה. כאמור, הניצול היחיד הוא אחמד שנפצע קשה ומאז השתפר מצבו. 

הפרשה טלטלה את המדינה ועוררה תגובות חריפות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה את הפיגוע ואמר יום לאחר הרצח: "אני מזועזע מהמעשה הנפשע והנורא הזה. מדובר בפיגוע טרור לכל דבר", אמר נתניהו. כמו כן הבהיר ראש הממשלה כי מדינת ישראל נוקטת יד קשה נגד הטרור, ללא קשר לזהות מבצעיו והדגיש כי "כוחות הביטחון הונחו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו ללכוד את הרוצחים ולהביאם בהקדם לדין". למרות דברי נתניהו, טרם ההתפתחות בפרשה, הביעו במשפחת דוואבשה תסכול רב מכך שהרוצחים טרם נתפסו. בן דודה, מנור דוואבשה אמר: "אם ערבים היו עושים דבר כזה אין סיכוי שהמשטרה הייתה עוברת על זה ככה".