הדרג המדיני, בשיתוף פעולה עם מערכת הביטחון, החליט על הקמת מנגנון מסודר להשבת גופות מחבלים למשפחותיהם. גורם ביטחוני הסביר כי המטרה היא לעשות סוף ל"פסטיבל" הלוויות ההמוניות שיש בהן הסתה פרועה נגד ישראל. אף על פי שבישראל חוששים שהחזקת הגופות תצטייר בעולם כסחר בגופות החליט הדרג המדיני לעת עתה לעצור את השבת הגופות לידי הפלסטינים. זאת, עד שיפעל המנגנון המסודר שמצריך הסכמת המשפחות לעמוד בתנאי הלוויות שמציבה ישראל. עוד סיבה לעצירת העברת הגופות היא החלטת חמאס לקחת תחת חסותו מחבלים שחוסלו. בישראל חוששים שעם השבת גופות מחבלים המזוהים עם חמאס תצטייר תמונה שלפיה ארגון הטרור מקבל מישראל גופות בזמן שהוא מחזיק אצלו את חלקי גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז"ל.



גורם ביטחוני מסר ל"מעריב־השבוע" כי מדובר בהחלטה של דרג מדיני, שמבצעים פיקוד מרכז ומתאם הפעולות בשטחים. ל"מעריב־השבוע" נודע כי רוב משפחות המחבלים לא מוכנות לתנאי המדינה ורק אחדות הסכימו לתנאים. ביום שישי הוחזרו לפלסטינים שתי גופות לאחר שמשפחותיהם הסכימו להלוויות שקטות: גופתה של המחבלת הדיל עוואד, שביצעה את פיגוע המספריים בשוק מחנה יהודה, וגופתו של המחבל מוהנד אל־עוקבי, שביצע את הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. שתי הגופות נקברו בסמוך למועד החזרתן וללא מצעד הלוויה בחסות ארגוני טרור והסתה. שאר המשפחות סירבו לתנאים, חלקן ככל הנראה תחת לחץ של גורמים ברשות הפלסטינית וגורמי טרור שרואים בהלוויות ההמוניות הזדמנות להמשיך את ההסתה.



למשל, בני משפחתה של המחבלת אשרקאת קטאני (16), שניסתה לדקור עוברי אורח בטרמפיאדה בחטמ"ר שומרון ונדרסה על ידי ראש מועצת שומרון לשעבר גרשון מסיקה, לא הסכימו לקיים הלוויה בלילה וגופת הבת נשארה בישראל. מי שפרס את חסותו על גופת המחבלת הוא מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהתקשר לאבי המחבלת, וזה סיפר לו שסירב לתנאים שהציבה ישראל.



בתוך כך, שירות הביטחון הכללי (שב”כ) ומשטרת ישראל מחוז ירושלים התירו אתמול לפרסום כי לאחר פעילות משותפת נחשפה תשתית של תושבי ראס אל־עמוד במזרח ירושלים, שהיו מעורבים במספר רב של פיגועי טרור עממי. חברי החוליה שנחשפה חשודים שהיו מעורבים ביידויי אבנים ובקבוקי תבערה ובירי זיקוקים לעבר כוחות הביטחון ותושבים יהודים בשכונה, סמוך לבית הקברות היהודי בהר הזיתים. עד כה הוגשו במסגרת הפרשייה חמישה כתבי אישום בגין ניסיונות הצתה, הצתה, התפרעות, ניסיונות תקיפת שוטר, חבלה בכוונה מחמירה ועוד. בהמשך צפויים כתבי אישום נגד מעורבים נוספים.