דור העתיד בסייבר: על פי נתונים של משרד החינוך, בשנת הלימודים האחרונה נרשם גידול אדיר, לא פחות מ־70%, במספר התלמידים הלומדים במגמת "הגנת הסייבר" בכיתות ז'־י"ב. ובמספרים יבשים – בשנת הלימודים הקודמת למדו במגמה כאלף תלמידים לעומת 1,753 שלומדים השנה. גידול מרשים נוסף ניכר גם במספר התלמידים הניגשים לבגרות במקצוע הזה, של כ־58%, בהשוואה לשנה שעברה.



מגמת סייבר - לאלו שטרם התוודעו לנושא, שללא ספק יעמוד במוקד היחסים הבינלאומיים בעתיד - כוללת 5 יחידות לימוד בתחומי מדעי המחשב, סייבר, מתמטיקה ומדעי הטבע. את המגמה הקים לפני כשלוש שנים המינהל הטכנולוגי במשרד החינוך בשיתוף חיל מודיעין (8200), מטה הסייבר הצה"לי, מטה הסייבר הלאומי וקרן רש"י. היא מיועדת לתלמידים מצטיינים ובמשרד החינוך מסבירים כי "מטרתה לייצר את דור ההייטקיסטים הבא, שיוביל את תחום הסייבר במדינת ישראל בשנים הבאות".



ד"ר עופר רימון, מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, הסביר כי כדי ליישם את לימודי המגמה בתיכון הצוותים מתכוננים לכך מבעוד מועד: "בכל בתי הספר האלו אנו בונים את התשתית למגמה כבר מכיתה ז' - התלמידים מקבלים תוספת של שעתיים מתמטיקה, שעתיים פיזיקה ושעתיים מדעי המחשב. אחד החידושים במגמה הוא שלצד המורה יש בכיתה גם מהנדס תוכנה מומחה לסייבר, שמסייע למורה בהוראה ובביצוע פרויקט הגמר של התלמידים".


"משליכים אותנו למים העמוקים בלי לחשוב הרבה"

לא רק משרד החינוך יכול להתגאות בעליית קרנה של מגמת סייבר בבתי הספר. גם בתוכנית הסייבר מגשימים - תוכנית לנוער מצטיין בפריפריה ללימודי מחשבים וסייבר בכיתות י'־י"ב - מראים שיפור ניכר במספרים. את התוכנית ייסדו לפני יותר מחמש שנים קרן רש"י וצה"ל, ושותפים בה מפעל הפיס, משרד ראש הממשלה וקרנות פילנתרופיות כקרן אדליס, קרן דניאל וקרן שוליך. בתחילת דרכה השתתפו בתוכנית עשרות בודדות של תלמידים בלבד.



כיום, מסבירים הוגי התוכנית בגאווה, לומדים בה כ־1,700 תלמידים, ובמגשימים מקווים להגיע ל־5,000 תלמידים בתוך ארבע שנים בלבד. כמו כן מקווים להגיע גם לקבוצות שהיו עד עתה בעלות ייצוג נמוך בתוכנית ובהן בנות בחינוך הממלכתי והממלכתי־דתי, המגזר החרדי, קהילת יוצאי אתיופיה, דרוזים וצ'רקסים, וצעירים בעלי מוגבלויות. יצוין כי תוכנית מגשימים ו"אחותה הצעירה" - תוכנית ניצני מגשימים, שהחלה לפעול השנה בכיתות ח'־ט' - פועלות ב־135 כיתות ב־26 ערים ברחבי הארץ.



גלעד ליבשיץ, תלמיד כיתה י"ב מאשדוד, המובילה, יחד עם באר שבע במספר הכיתות הגבוה ביותר בתוכנית "מגשימים", שמשתתף בתוכנית, מסביר את הקסם לדבריו של סייבר מגשימים: "בתוכנית הזאת בעצם משליכים אותנו למים העמוקים בלי לחשוב הרבה. נותנים לנו כלים בסיסיים בתכנות, ואז מאתגרים אותנו במשימות מסובכות כמו למשל לבנות משחק שחמט, בלי הוראות, בצורה אוטודידקטית. השנה הקבוצה שלי עובדת על רובוט מכונית שנוסע על פי חישובים מסוימים, ויודע לסרוק את כל הסביבה שלו ולמפות את האזור שאליו הוא מתכוון להגיע, עצמאית וידנית".



ליבשיץ, שלומד כבר שנה שלישית בתוכנית, מספר על חלומו: "לפני שהכרתי את התוכנית הזאת החלום היה להיות עתודאי וללמוד רפואה. כיום - אני רוצה להתקבל ליחידת סייבר". הצעיר, שכיום משמש מד"צ (מדריך צעיר) של החניכים החדשים, נמצא בימים אלה במיונים לאחת מיחידות הסייבר בצה"ל.



"אנחנו יודעים שאיום הסייבר מאוד משמעותי נגד מדינת ישראל. הילדים האלה, שלומדים היום במגמות הסייבר השונות, יעשו שירות משמעותי לביטחון המדינה", הסביר ל"מעריב־השבוע" רס"ן לוטפי חרב, מפקד המרחב הדרוזי והצ'רקסי, ממקימי כיתות סייבר בבית ג'ן ובחורפיש.



"ישראל מובילה בתחום חינוך הסייבר", טוען שגיא בר, מנהל תוכניות הסייבר של קרן רש"י: "תעשיית ההייטק העולמית מגלגלת 80 מיליארד דולר בשנה, ו־10% מהסכום הזה עובר לתעשיית ההייטק בישראל, שהיא בגידול מתמיד. רק בשנה האחרונה קמו יותר מ־400 סטארט־אפים חדשים בתחום הסייבר. בהסתכלות קדימה, מדובר בהגדלת מספר הילדים הלומדים בפריסה ארצית בכל הארץ, היעד השני הוא הגדלת מספר הבנות, החילוניות והדתיות כאחד. רק בשנה האחרונה הייתה עלייה של 3% בקרב הנערות החילוניות, והשנה הצטרפו עשרות בנות דתיות לתוכנית מגשימים וניצני מגשימים".



גם שר החינוך נפתלי בנט בירך על הנתונים האופטימיים ומסר בתגובה: "מערכת החינוך עוברת דור, והגידול במספר תלמידי הסייבר הוא הביטוי המובהק לכך. הסייבר מכיל גם יכולות לימוד, חשיבה והבנה חברתית מעמיקה - ואני מקווה שנמשיך לראות גידול במספר הלומדים גם בשנים הבאות".