צעיר שנעצר בפרשת דומא ושוחרר לביתו לאחר שנוקה מחשד, התראיין הערב (רביעי) בחדשות 2 והתייחס לחקירות שעבר בשב"כ. את הטענות כי לא היה שימוש באלימות בחקירה, אלא באמצעים לגיטימיים, שלל החשוד: "שקר, פשוט שקר. היתה שם אלימות קשה כנגד העצורים. זה שקר של השב"כ. אמרו לי: 'אנחנו נכה אותך עד שתודה ואם אתה תגיד את זה אחרי זה, אנחנו נכחיש'".



"עיקמו לי את הראש ככה, נתנו לי בעיטות ברגליים", אמר הצעיר שהדגים את המעשים שבוצעו בו לטענתו. קרוב לחודש ימים שהה הקטין במעצר, לאחר שנחשד כחשוד המרכזי בפרשת רצח בני משפחת דוואבשה בכפר דומא. "לא הבנתי מה הם רוצים ממני, אמרתי להם: 'לא ביצעתי שום פשע'. אני מגיע לחדר החקירות והם מתחילים לצרוח עליי: 'אנחנו יודעים שאתה עשית את דומא'. אמרתי להם שאין לי שום קשר, אני לא קשור", הוא הוסיף.



הקטין סיפר על החקירות בשב"כ שכללו לדבריו צעקות והאשמות שהוטחו בו: "יושב וצועקים עליך: 'רוצח, רוצח. עד שלא תודה, אנחנו לא נעזוב אותך". הקטין נעצר עם חשודים נוספים כשבעקבות המעצרים עלו טענות מצד בני המשפחה ועורכי דינם על עינויים שעוברים לכאורה בחדרי החקירות.



לטענת הקטין, לא הוצגו בפניו ראיות הקושרות אותו למעשה. "אמרו לי: 'תודה, תודה'. לאט לאט הם מתחילים... לא נתנו לי לישון. ברגע שאתה נרדם בחקירה מתחילות צרחות". עוד סיפר החשוד כי הפצירו בו להודות ואמרו לו כי אם לא יודה, לא יאפשרו לו לישון. לדבריו נעשה שימוש בשיטות חקירה אלימות ולא בוצע ניסיון להשיג מידע על חשודים, אלא רק לגרום לו להודות ברצח. "הם אמרו לי: 'אתה פצצה מתקתקת ובגלל זה אנחנו מרביצים לך'. זה עבר לאלימות גם. כל פעם שנרדמתי הם התחילו לתפוס לי בסנטר ולמתוח אותו בכל הכוח. הרגשתי כאבים עצומים במפרקת. הרגשתי כאילו אני עומד למות".



לדברי החשוד שנחקר, אמר לו החוקר: 'אם לא תודה, אני לא עוזב אותך'. החקירה לטענתו כללה מניעת שינה. "אין לישון. אתה נרדם, מצליח לישון שתי דקות ואתה מתעורר ממכה בבטן או מצרחה לתוך האוזן". הצעיר שוחרר השבוע למעצר בית והחשדות ברצח בדומא הוחלפו בחשדות בגין קטטה עם רועה צאן פלסטיני לפני כשנתיים. "רוב בני האדם, אם הם היו עוברים את העינויים האלה, היו מודים בכל מה שהיו אומרים להם להודות", אמר הקטין שהודה כי שקל להודות תוך כדי העינויים.



הבית שנשרף בכפר דומא
הבית שנשרף בכפר דומא




סערת עצורי דומא נמשכת


כזכור, רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הגיב היום לביקורת של סנגוריהם של העצורים בפרשת רצח משפחת דוואבשה בדומא, לפיהן הוא שיבש הליכי חקירה בכך שביקר את העצורים ושוחח עמם במוצאי שבת. במכתב תגובה לעורך הדין עדי קידר מארגון חוננו, הוא דוחה את הטענות לתנאי כליאה וחקירה בלתי הולמים



על פי המכתב, נזרי הגיע למתקן הכליאה בו מוחזקים החשודים, מתוקף תפקידו כעומד בראש מחלקת ייעוץ וחקיקה (פלילי), המרכזת את נושא הביקורים הרשמיים במתקני הכליאה במשרד המשפטים. "תכלית הביקורים היא לעמוד על תנאי החזקתם של אסירים ועצורים ולוודא עמידה בהוראות הדין", הוא מסביר.



"מתוקף מינויי זה כמבקר רשמי, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה, ערכתי במוצאי שבת, ביקור רשמי במתקן השב"כ. הביקור נערך גם על רקע טענות ותלונות שונות שנשמעו בשבועות האחרונים בדבר תנאי מעצרם ואופן ביצוע חקירתם ולאחר שסברנו, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, כי נכון יהיה לבחון את הדברים גם במפגש בלתי אמצעי עם העצורים".



בהמשך מפרט נזרי כיצד שוחח עם העצורים ושאל אותם האם יש להם טענות לגבי תנאי החזקתם. "התרשמותנו היא שמצבם הפיזי והנפשי של העצורים תקין, וכי יש פער משמעותי בין טענות ששמענו ישירות מפיהם ובין חלק ממה שנטען בשמם בפומבי", כותב נזרי.



נזרי מכנה את טענותיו של עורך הדין קידר "מופרכות וחסרות בסיס". כוונתו לדבריו של קידר, כי יש לראות את ביקורו של נזרי בחומרה. "אין המדובר בביקור נימוסים", כתב קידר. "לאור האמצעים הפסולים שאישרת בעצמך והתרת הדם של מרשי לידיהם האכזריות של חוקרי השב"כ, מדירה שינה מעיניך ובצדק".



עורך הדין קידר מזכיר בפנייתו כי הוגשה תלונה לממונה על תלונות נחקרים נגד התנהלותם של חוקרי השב"כ. לטענתו, הביקור של נזרי "והצגת שאלות למרשי מהווה שיבוש הליכי חקירה וגובלת בניגוד עניינים מצדך, כמי שצריך להגן על חוקרי השב"כ".