מנגנון תיאום החזרת הגופות עליו פורסם לראשונה ב"מעריב השבוע" מתקיים בפועל. היום (חמישי) קיבלו הפלסטינים מידי ישראל שמונה גופות של מחבלים ומחבלות שחוסלו במהלך גל הטרור.



מדובר בכמות הגופות הגדולה ביותר שמוחזרת לפלסטינים מאז הוקם מנגנון התיאום. בני משפחות רבות עדיין מסרבות לתנאי ישראל לקבלת גופת בנם, אולם חלקן החליטו להביא אותם לקבורה. הליך החזרת הגופות בתנאים של ישראל, הוקם לאחר שמערכת הביטחון החליטה לעשות סוף להשבת הגופות תחת פסטיבלים של לוויות המוניות הכוללות הסתה ומה שמכונה במערכת הביטחון "פסטיבל שאהידים". ההליך כולל את הסכמת המשפחות לעמוד בתנאי הלוויות שמציבה ישראל, בין היתר קבלת הגופות בשעות הלילה וקיום הלוויה ללא צעדה המונית הכוללת הסתה בחסות ארגוני טרור. הפיילוט הראשוני הסתיים בהחזרת גופות של מחבלים מתוך הקו הירוק, לאחר שבני המשפחה הסכימו לתנאים והתהליך עבר בהצלחה.



בישראל חוששים שצעד החזקת הגופות הצטייר בעולם כסחר של גופות: "הלוויות הפכו לטקס פוליטי שכולל הסתה", אמר לאחרונה גורם ביטחוני בכיר. "לכן החלטנו לעצור את זה", הוא הוסיף. סיבה נוספת שהביאה לכך שבישראל עצרו את החזרת הגופות, היא ההחלטה של ארגון החמאס לקחת תחת חסותו מחבלים שמחוסלים.



בתוך כך, במהלך טקס הסיום לקורס הטיס בחצרים התייחסו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לסוגיית הגופות המוחזקות בידי החמאס. ראש הממשלה נתניהו פתח את נאומו בטקס בפניה למשפחתו של אורון שאול והדר גולדין ז"ל ואמר "אנחנו מחויבים להשיב את בניכם ארצה, הביתה". גם שר הביטחון יעלון אמר בטקס בנושא: "לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את הבנים הביתה". גורם ביטחוני אישר למעריב אונליין את פרטי החזרת הגופות אולם במערכת הביטחון הוחלט לא לפרסם את זהות הגופות בשלב זה.



מחבלת, פיגוע דקירה בשומרון
מחבלת, פיגוע דקירה בשומרון



כזכור, לפני כשבוע וחצי, הדרג המדיני, בשיתוף פעולה עם מערכת הביטחון, החליט על הקמת מנגנון מסודר להשבת גופות מחבלים למשפחותיהם. גורם ביטחוני הסביר כי המטרה היא לעשות סוף ל"פסטיבל" הלוויות ההמוניות שיש בהן הסתה פרועה נגד ישראל. אף על פי שבישראל חוששים שהחזקת הגופות תצטייר בעולם כסחר בגופות החליט הדרג המדיני לעת עתה לעצור את השבת הגופות לידי הפלסטינים. זאת, עד שיפעל המנגנון המסודר שמצריך הסכמת המשפחות לעמוד בתנאי הלוויות שמציבה ישראל. עוד סיבה לעצירת העברת הגופות היא החלטת חמאס לקחת תחת חסותו מחבלים שחוסלו. בישראל חוששים שעם השבת גופות מחבלים המזוהים עם חמאס תצטייר תמונה שלפיה ארגון הטרור מקבל מישראל גופות בזמן שהוא מחזיק אצלו את חלקי גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז"ל.