שישה ימים לאחר הפיגוע הרצחני בבר "הסימטא" ברחוב דיזנגוף בתל אביב, המצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע, נשאת מלחם, עבר כולו למישור המודיעיני.



ההערכה היא כי מלחם הצליח להימלט לגדה המערבית בימים האחרונים. לפי ההערכה הוא לא נמלט לשטחים  דרך אחד המעברים המסודרים, אלא דרך פרצות בגדר, כפי שעושים מדי יום אלפי שוהים בלתי חוקיים.
 
צו איסור הפרסום שהוטל על החקירה צומצם מעט ואמש הותר לפרסם, כפי שכבר נרמז קודם, שמלחם חשוד גם ברצח נהג המונית אמין שעבאן.

בינתיים, בני משפחתו של המחבל מותחים ביקורת מרומזת הן על בן משפחתם והן על המשטרה. לדבריהם, בעבר כבר פנו בני  המשפחה למשטרה והזהירו מפני אורח החיים שמלחם מנהל.
 
לדברי אחד הקרובים, לפני כמה חודשים הפסיק מלחם ליטול את התרופות הפסיכיאטריות, נעשה אלים כלפי בני המשפחה ואף איים לגנוב לאביו את הנשק. לפי קרוב המשפחה, הם פנו בעניין למשטרה, אך זו התעלמה מהם.
 
לדברי בני המשפחה, המדינה הפקירה את מלחם ולא מצאה לו מסגרת מתאימה, מה שלדבריהם הוביל אותו למעשה הנוראי. “הפיגוע זה משהו שכולנו מגנים, לא מבינים ומסרבים לקבל”, אמר אחד מבני המשפחה, “אבל אם לא היו מזלזלים בו, יכול להיות שזה היה נמנע”.
 
במשטרה אומרים שאין שום תיעוד לתלונה כביכול בעניינו של המחבל שעליה מדברים במשפחה. עם זאת, ייתכן שהם הגיעו לתחנת המשטרה וסיפרו על הבעיה, אולם כאשר ביקשו מהם להביא את מלחם כדי שהשוטרים יראו במה מדובר, הם לא עשו זאת, וכך נמנע הטיפול בעניין.
 
בתוך כך, ג’ודאת מלחם, אחיו של המחבל,  שוחרר אתמול ממעצרו ללא תנאים מגבילים, כמה ימים לאחר שנעצר בחשד לסיוע לרצח. בצאתו מהמעצר לא התייחס למעשי אחיו, אבל הבהיר: “אני בטוח שלכל העצורים אין קשר לפיגוע. אנו מצטערים על מה שקרה” .


החיפושים אחר נשאת מלחם בתל אביב . צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

גורם בכיר במשטרה התייחס אתמול להחלטת המפכ”ל רוני אלשיך לצמצם למינימום את הדברור של חקירת היעלמו של המחבל ואת החיפושים אחריו.
“מדובר בניסיון למנוע ככל האפשר העברת מידע בין המחבל והקרובים אליו, שככל הנראה נמצאים איתו בקשר”, אמר הגורם, “אני מניח שהמפכ”ל לא רוצה שפרטים מהחקירה או מיקום החיפושים יועברו באמצעות כלי התקשורת גם לידיעת המחבל ומסייעיו, וזה די לגיטימי ונכון. כיוון שחלפו לא מעט ימים, זה השלב שבו צריך להתמקד במישור המודיעיני ובחיסיון המלא, לארוב לטעויות מצד המחבל ובני משפחתו ולהדק סביבו את החגורה. אם הוא לא יידע היכן נמצאים הכוחות המיוחדים, הוא יכול ליפול להם בידיים. אם יפרסמו שהוא בהרצליה, בתל אביב או באזור הצפון, הוא פשוט ינהג במשנה זהירות ויקשה על איתורו. כרגע מדובר בקרב מוחות בין המחבל לשב”כ ולמשטרה”.
 
לעניין החיפושים אחר המחבל אומר קצין משטרה בכיר: “זה לחפש מחט בערימת שחת. הוא עשה עבודת הכנה יסודית, הכיר את השטח ואת נתיבי המילוט, בנה תוכנית ויצא לדרך. בסופו של יום הוא ייתפס, והשאלה הגדולה היא מתי. לבד הוא לא יכול לשרוד. לכן או שהוא זוכה להגנה במקום מסתור, או שהוא על זמן שאול. המפכ”ל מעדיף את הגורמים בשב”כ במקרה הזה ומנטרל את המשטרה, אולי משום  שהוא מכיר טוב יותר את דרכי הפעולה בשב”כ.  זה נפל עליו כמבחן כניסה והוא רוצה לצאת מהסיפור הזה הכי טוב שאפשר. הראש שלו טרוד רק בלכידתו של הרוצח”.
 
במשפחתו של המחבל דוחים את הטענות ולפיהן הקריאות של בני המשפחה לנשאת שיסגיר את עצמו נושאות מסרים סמויים. “לחשוב שאנחנו משתפים פעולה עם נשאת זו בדיחה ולא יותר מזה. זה לזלזל בנו, לזלזל באבי המשפחה, לזלזל בכולם”, אמר אחד הקרובים.
 
גורמים במשפחה דוחים גם את טענות המשטרה, כאילו המחבל דיבר עם מי מהם אחרי הפיגוע. אחרים טוענים כי גם אם הייתה שיחה כלשהי, היא לא נועדה לסייע לרוצח להימלט. “גם האב מכיר בעובדה שהבן שלו רוצח ומחבל”, אמר אתמול אחד מתושבי כפרו, ערערה, “תפסיקו להפעיל לחץ על הרוצח באמצעות מעצר הוריו ואחיו ודודיו וחבריו. זה לא יעזור. הוא לא שומע, לא רואה ולא יודע כלום. הוא מסתתר במקום שאין שום קשר אליו