שר הביטחון משה יעלון חתם על תקנה לפיה תיפסק הפרדת קבורת חיילים שיהדותם מוטלת בספק והם ייקברו באותה חלקה צבאית, במרחק של ארבע אמות מקברי היהודים. עודד בן עמי עימת ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" בין הרב הצבאי הראשי לשעבר ישראל וייס, לבין חברת הכנסת מרב מיכאלי מ"המחנה הציוני".



ח"כ מיכאלי אמרה: "אני מברכת על התיקון, לפחות עכשיו חיילים ייקברו באותה חלקה. מבחינת מדינת ישראל, אותם אנשים הם והוריהם יהודים לפי חוק השבות. הם נלחמים כאן מתוקף היותם יהודים. מדינת ישראל לא קבעה בחוק השבות שמי שיכול לעלות לארץ הוא יהודי רק לפי מי שההלכה היהודית. הגדרות היהודי בחוק השבות הן תמונת המראה של כל מי שהנאצים רדפו כיהודים. אנחנו יהודים גם אם אנחנו לא מצייתים להלכה הארכאית שהרב וייס נאמן לה, שנעצרה לפני מאות שנים. מה שקשה לי ולא מקובל עלי הוא שמדינת ישראל מאפשרת רק לסטנדרטים האלה להתקיים. כי אם מדינת ישראל מקבלת אליה בצדק את כל סוגי היהודים היא צריכה לאפשר להם להיקבר כיהודים אחרי שהם נלחמים עבורה".

הרב ישראל וייס השיב: " אני איש הלכה שנוהג לפי ההלכה היהודית, ועל פי ההלכה לא נקברים יהודים ליד מי שאינם יהודים. זאת ההלכה וזאת מסורת ישראל. משום שחיילים נהרגו יחד כתף אל כתף, צריך לקבור אותם יחד? אני טוען אחרת. לאחר שנועצתי עם גדולי ישראל שכבר אינם בחיים, זו ההלכה, ואי אפשר לשנות אותה. אנחנו לא יכולים להיקבר ליד מי שאינם יהודים. הסיבה היא שהדברים תלויים הרבה מאוד בענייני קבלה. זה לא המקום לפרט מעבר. זאת האקסיומה, זאת ההלכה. נקודה. אי אפשר לסטות ממנה. להילחם ולחיות יחד אתה יכול, להיקבר יחד אתה לא יכול".

"זה לא אומר שאתה נזרק מבית הקברות הצבאי, זה לא אומר שאתה נקבר בחוץ", ציין הרב וייס. "אתה נקבר בבית קברות צבאי של מדינת ישראל, אבל במרחק מסוים. הם קבורים במקומות המרכזיים והמכובדים ביותר בכל בית קברות. בהר הרצל בירושלים האינם יהודים קבורים בחלקת גיבורי האומה, האם יש חלקה מקודשת וגבוהה מזו? כמובן במרחק של ד' אמות מגיבורי האומה היהודים. אנחנו לא כופים את עצמנו ולא רוצים שיכפו עלינו. לפי האמונה שלי אני לא יכול להיקבר לצד מי שאיננו יהודי. זו לא פגיעה בו, אני לא רוצה שהוא יפגע בי. אני מכבד אותו במיטב ומירב היכולות האפשרויות. כל מי שרצה שכומר יוביל את לווייתו ויקבור אותו, הסכמתי לבקשה הזו. אבל אם הקבורה הייתה בחלקה עם יהודים לא הייתי מאפשר לכומר לנהל את הלוויה".

ח"כ מירב מיכאלי ענתה: "בוודאי שיש כפייה. מדברים היום על חמישית, 20% מהחיילים בצה"ל, ואי אפשר יהיה לקבור חמישית מהחיילים בחלקת גיבורי האומה. הבעיה היא איפה שאתה לא מאפשר להם להיקבר. השאלה היא על מי שהוא יהודי ורק אתה מחליט שהוא לא יהודי. החיילים האלה משרתים ונופלים כיהודים לכל דבר, זו אמונתם העמוקה. ואחרי שהם נופלים אתה אומר שהם לא יהודים ולא יוכלו להיקבר עם יהודים".
 
"גבי גזית", כל בוקר ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"