מטוס ה-F-35 הישראלי מתקרב: ראשי משלחת משרד הביטחון בארה"ב וחברת לוקהיד מרטין האמריקנית, ציינו בסוף השבוע האחרון, בטקס חגיגי בטקסס את תחילת השלב המתקדם בייצור מטוס ה'אדיר', F-35 הראשון של חיל האוויר, לקראת השלמת הייצור והשקתו בחודש יוני הקרוב. בטקס שנערך במפעל הייצור של לוקהיד מרטין בפורטוורת', טקסס, נחשף לראשונה גוף המטוס הישראלי.



בשיאו של הטקס חתם ראש משלחת משרד הביטחון בארצות הברית, אהרון (אהרל'ה) מרמרוש, בשם מדינת ישראל על גוף המטוס הראשון, וכתב בעברית: "קדימה ולמעלה. בהצלחה במשימה". טקס החתימה על גוף המטוס מאפשר את תחילת השלב המתקדם בייצור, הכולל את הרכבת המערכות האלקטרוניות המתקדמות ואת המנוע רב העוצמה בגוף המטוס.


טקס החתימה על גוף ה-F-35

ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב חותם על גוף מטוס ה-F-35. צילום: משרד הביטחון
ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב חותם על גוף מטוס ה-F-35. צילום: משרד הביטחון



מרמרוש אמר בטקס: "זהו יום היסטורי למשרד הביטחון ולמדינת ישראל, שבו אנחנו מקבלים לידינו את גוף מטוס 'ה'אדיר' הראשון. מטוסי האף 35 מהדור החמישי והמתקדם שרכש משרד הביטחון, יצעידו את חיל האוויר קדימה ולמעלה, וישפרו באופן משמעותי את יכולותיו להגן על מדינת ישראל מפני מגוון רחב של איומים".



ראש תכנית ה-F-35 בלוקהיד מרטין, ג'ף בביון, הדגיש בדבריו את השותפות ארוכת השנים בין לוקהיד מרטין למשרד הביטחון ומדינת ישראל: "היום מתחיל שלב חדש בשדרוג יכולותיה הטקטיות והאסטרטגיות של מדינת ישראל. לוקהיד מרטין גאה בשותפות ארוכת השנים עם צה"ל ומשרד הביטחון. מטוסי האף 35 'אדיר' שנספק לישראל יבטיחו את חיזוק היחסים עם חיל האוויר, משרד הביטחון והתעשייה האווירית הישראלית לעשורים רבים". 




צילום: משרד הביטחון


ישראל רכשה 33 מטוסי F-35 מדגם A במחיר של 110 מיליון דולר למטוס. שני המטוסים הראשונים צפויים לנחות בארץ בחודש דצמבר, כששאר המטוסים יגיעו לארץ עד לשנת 2021. החוזה הראשון לאספקת 19 מטוסים נחתם בשנת 2010, וחוזה נוסף לאספקת 14 מטוסים נחתם בשנת 2014, עם אופציה לרכישת 17 מטוסים נוספים בעתיד.



כחלק ממאמצי משרד הביטחון לשלב תעשיות ישראליות בייצור המטוס והמערכות הנלוות, 'אלביט מערכות' זכתה בחוזה לייצור קסדת הטייס הייחודית למטוס, וחלקי מטוס נוספים. התעשייה האווירית מייצרת את כנפי המטוס. במסגרת ההסכם לשיתוף פעולה תעשייתי, שמשרד הביטחון חתם בשנת 2010 עם יצרנית המטוס לוקהיד מרטין, ועם יצרנית המנוע פראט אנד ויטני, נחתמו עד היום עסקאות רכש גומלין בישראל בהיקף של כ-3 מיליארד שקלים.