פרטים חדשים שנחשפו היום (שני) בעקבות תחקיר פנימי בעקבות הפיגוע הרצחני בבניין פנרמה בתל אביב, חושף שורת מחדלים אדירה בפיקוד העליון של מרחב יפתח, אשר בתחומו נמצא איזור הפיגוע. אחת הבעיות הגדולות ביותר היתה היעדרותם של הבכירים מתחילת האירוע ואופן ניהולו, כשאחת המסקנות מראה כי אלמלא קצין שהיה בדרכו לארוע, והבין את המתרחש, ייתכן מאוד שתגובת הבכירים היתה אף מתאחרת עוד יותר. 



על פי מסמך פנימי, שנחשף על ידי חדשות 10, בכירי המשטרה לא היו זמינים במהלך האירוע, בו נרצחו ראובן אבירם, בן 51 מרמלה ואהרון נסייב, בן 32 מחולון. כזכור, מי שהשתלט על המחבל, ראאד אל-מסאלמה היו אזרחים.



תחקיר פנימי משטרת יפתח מצביע כי הפיקוד לא היה מודע לפיגוע בגלל ישיבה שהתקיימה באותה השעה. הפיקוד הבכיר לא היה מעורב, והדבר נבע מחוסר יידוע בזמן ואי הכרה בעוצמת האירוע. לא היתה האזנה לגל על ידי אף גורם במחוז, ורק תושיה של קצין ששהה ברכבו והבין מתוך ההתנהלות שהפיקוד לא מודע למתרחש, צלצל למזכירה של הממ"ר והורה לה להיכנס עם פתק לישיבה. המפקד ביקש עדכון תוך כדי שהוא ממשיך בישיבה, כשבזמן זה לא הופעלה פקודת "שובר גלים" מרחבית, שאמורה להתרחש ברגעים כאלה. 

על פי התחקיר, התקשורת היתה בעייתית והצדדים דיברו ביניהם בגלים שונים. תוך כדי הטיפול נקבע גל עבודה לכלל הכוחות, אך אף אחד לא התייחס לכך והכוחות פעלו בגלים שונים, רק 15 דקות לאחר מכן, כולם עברו לאותו הגל. קצין המבצעים של יפו קבע נקודת כינוס בגל, אך לא הקשיבו לו, וחלק מהשוטרים חלפו על פניו, כשיחידות מחוזיות, פעלו ללא ניהול מערכתי. קצינים ומפקדים החלו לחלק הנחיות בלי לחבור למפקד האירוע, כאשר כל דרג בכיר ראה בעצמו מפקד, בלי שאף אחד יודע מכך. המסמך ציין לחיוב את החתירה למגע ואומץ הלב של השוטרים והאזרחים שהגיעו לאזור, ואת שיתוף הפעולה בין המשטרה לשב"כ. מהמשטרה נמסר בתגובה לפרסום: "משטרת ישראל הינו ארגון שלומד ומפיק לקחים. אין בכוונתנו להתייחס למסמכים שכאלו בתקשורת".