במעמד משפחות הלוחמים נכנסה היום (שלישי) הצוללת אח"י רהב לנמל חיפה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם בטקס קבלת הצוללת אח"י רהב בבסיס חיל הים בחיפה ואמר כי "מעל לכל, צי הצוללות שלנו משמש להרתעת האויבים ששואפים להשמידנו. הם לא ישיגו את מבוקשם. הם צריכים לדעת שישראל מסוגלת לפגוע בעוצמה רבה בכל מי שמנסה לפגוע בה. ואזרחי ישראל צריכים לדעת שישראל היא מדינה חזקה מאוד, ושאנו עושים ונעשה הכל כדי להגן עליכם, בכל מקום ובכל זירה. בעולם הקינטי ובעולם הקיברנטי, עם מערך הסייבר שאנו בונים. באוויר ומעל האוויר בחלל. בקרקע ומתחת לקרקע מול איום המנהרות. ובים ומתחת לים, עם צי הצוללות".



נתניהו הדגיש את יכולותיה של הצוללת ואמר כי "צוללת הפלדה הזאת גמאה אלפי ק"מ ממספנות קיל בצפון גרמניה עד לנמל חיפה. היא תאובזר באמצעים מתקדמים תוצרת כחול-לבן. האמצעים הללו יסייעו לנו בהגנה ובהתקפה". לדבריו חיל הים ממשיך להתחזק. "זרוע הים של ישראל ממשיכה להתארך כל הזמן ולהוסיף עוצמה ומחץ ולהגיע לזירות רחוקות ועלומות. לוחמי הים, כולל צוותי הצוללות, מוציאים לפועל מבצעים רבים ונועזים, הרחק מנמל האם, ובמידה דומה, הרחק מעיני כל", הוסיף נתניהו.



מבטן הצוללת יצאו בזה אחר זה 50 לוחמיה אחרי הפלגה ארוכה של 3,000 מייל שנמשכה 27 ימים. מלבד המשפחות וראש הממשלה קיבלו את צוות הצוללת גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומפקד זרוע הים, אלוף רם רוטברג, אשר חשף כי הצוללת הבאה שזרוע הים יקלוט בשנת 2019 תיקרא אח"י דקר.



הצוללת החדשה אח"י רהב הצטרפה לצי שייטת 7 של זרוע הים. גם היא כמו אחותה אח"י תנין, צוללת מסוג "דולפין" שבחצי השנה הקרובה יורכבו עליה מספר מערכות קשר ומכ"ם שפותחו בישראל. הצוללת אח"י רהב שונה מצי הצוללות שקיים בחיל הים במדור נוסף המספק לה יכולת נוספת לשהייה ארוכה מתחת למים.



המטרה העיקרית היא לתת לחיל יכולות מבצעיות טובות יותר להגנה על המרחב הימי של ישראל, אתרים אסטרטגים ואיסוף מידע מודיעיני בזמן שגרה. "אח"י תנין ביחד עם אחותה אח"י רהב יודעות להביא את הצוללנות לטווחים רחוקים יותר ולמשך זמן ארוך יותר". מסביר גורם בכיר בשייטת 7. "אנחנו יודעים לפעול שקט יותר וחשאית יותר. ובכך לשדרג את היכולת המבצעית של הצוללות ולהביא להצלחת המשימות".



"אלו צוללות מתוחכמות יותר. הצוללת הזו מבצעת בשילוב יחד עם שייטות חיל הים ויחידות מודיעין משימות רחוקות לעומק האויב, משימות שדורשות המון ניסיון. הצוללת הזו מביאה את הלוחמים לטווחים רחוקים ולשהייה ארוכה מחוץ לבית.  הלוחמים פה מאוד מקצועיים ועוברים הכשרה מאוד קפדנית. טעות הכי קטנה של לוחם בצוות יכולה להכשיל את המשימה. אם זה מקרה של התגלות הצוללת, ועד פגיעה בצוללת", הוסיף הגורם הבכיר.



הצוללת אח"י רהב. צילום: רויטרס