כשסמ"ר מתן יצא אתמול מבטן הצוללת אח"י רהב בנמל חיפה התקשה אביו אמיר לעצור את הדמעות. בדיוק 18 שנה לאחר שהוא עצמו חזר מגרמניה עם הצוללת אח"י דולפין עשה בנו אותו מסלול ואף סיים אותו בהצטיינות.
 
במעמד ההוא, לפני 18 שנה, שפורסם בעיתון "מעריב", מתן היה בן 4. אתמול סגרו האב והבן מעגל. "אני זוכר את ההתרגשות שלי כשהגעתי עם אח"י דולפין לכאן והמשפחה חיכתה לי", סיפר האב, "כשאתה יוצא מהצוללת אתה מרגיש שעשית היסטוריה. והנה היום אני כאן עם המשפחה, והבן שלי חוזר עם הצוללת אח"י רהב". לא במקרה בחר מתן לשרת בצוללות. הוא התקבל לקורס טיס ואחר כך נאבק בחיל האוויר, שסירב לשחרר אותו לטובת חלום חייו - חזרה מגרמניה עם צוללת, בדיוק כמו אביו.

1998. אמיר מגיע עם אח״י דולפין ונושא בזרועותיו את הבן מתן. צילום: רוני שיצר
1998. אמיר מגיע עם אח״י דולפין ונושא בזרועותיו את הבן מתן. צילום: רוני שיצר

 
"זו שליחות גדולה עבורי, ובמיוחד עם הסיפור האישי שלי", סיפר הבן מתן עם עלייתו מתוך הצוללת החדשה. "אומנם הייתי אז קטן, אבל חייתי את הרגע הזה תמיד בזכות התמונה הזאת, ואני זוכר שתמיד אמרתי שגם אני אצא יום אחד מהצוללת. הנה, הגיע היום".
 

מתן כבר שחזר את התמונה עם אחד האחיינים שלו. "גם אחי הגדול הביא איתו צוללת, ובמקרה גם היא נקראה אח"י רהב, הדור הקודם", מספר האב אמיר, "החיבור המשפחתי עם חיל הים היה תמיד, ועכשיו הבן עושה את המסלול שלי. מהיום שהוא זוכר את עצמו הוא חי את הצוללות. אני הייתי אז בגרמניה, שם בנינו את הצוללת שלוש שנים. נסעתי עם כל המשפחה והוא חי את זה יומיום. הוא חי את הכלי. כשקיבל את הזימון לקורס טיס הוא בחר מרצונו לוותר וללכת לצוללות. הייתי גאה שהוא גם נלחם על זה וסיים בהצטיינות".