צה"ל תקף היום (רביעי) חוליה שהניחה מטענים על הגדר בגבול צפון הרצועה. דובר צה"ל אישר את התקיפה והפלסטינים מדווחים על הרוג אחד ושלושה פצועים. דובר צה"ל מסר כי "בפעילות משותפת עם שירות הביטחון הכללי, תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר חוליית טרור אשר הניחה מטען ותכננה להפעילו לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה".  



התקיפה בצפון הרצועה נבעה ממידע מודיעיני של השב"כ והפלסטינים מדווחים כי ההרוג הוא מוסא זעיתר, בן 23. גורם בצה"ל הוסיף כי במהלך הפעילות התגלתה זירת מטענים וסמוך לנקודה זוהתה חוליית הטרור שתכננה להפעיל את המטענים לעבר כוח צה"ל. בתוך כך תושבים בעוטף עזה מדווחים על הגברת הכוננות בגבול. "קיבלנו הוראה לא להתקרב לגדר" מסר חקלאי בעוטף עזה. "לא אמרו לנו למה רק אמרו לא להתקרב לגדר", הוא הוסיף.



דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז אמר על תקיפת צה"ל: "הבוקר תקף צה"ל חוליית טרור שתכננה לפגוע בכוחותינו באזור רצועת עזה. המטענים הונחו סמוך לגדר הרצועה בה מבצעים חיילנו פעילות מבצעית למען שמירת ביטחונם של אזרחי ישראל".



מטען שהופגז בצפון רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
מטען שהופגז בצפון רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל



בחמאס לא מפסיקים לנסות ולאתגר את צה"ל. ההתפרעויות בגדר וניסיונות הנחת המטענים בצפון הרצועה נועדו לשדר מסר של המשך ההתנגדות. בעוד הארגון הולך ומאבד את התמיכה בקרב הצעירים, החמאס מאפשר להם ללכת אל הגדר במטרה להוציא קיטור. מצד אחד משדרים איפוק ומצד שני מתפרעים, מבצעים ירי צלפים ומנסים להניח מטענים נגד סיורים צבאיים. רק לאחרונה התרחשה שורה של התפרעויות אלימות על הגדר. מאות צעירים שמגיעים בימי שישי והורסים את הגדר, נכנסים לשטח ישראל ולפעמים אפילו זורקים מטענים מאולתרים.



במקביל הבוקר תורגש תנועה ערה של צבא בדרום כחלק מתרגיל שמתקיים בבית החולים סורוקה בבאר שבע. בדובר צה"ל מדגישים כי מדובר בתרגיל שהוא חלק מגרף האימונים השנתי. בתוך כך מדווחים הפלסטינים כי חיל הים פתח בירי לעבר סירות דגים שחצו את הגבול הימי. לפי הדיווחים אין נפגעים מירי הספינות.


"כל מחבל צריך לדעת שהוא בן מוות"


ח"כ חיים ילין, תושב נחל עוז, בירך על חיסול חוליית המטענים על הגדר ואמר כי צה"ל וכוחות הביטחון הוכיחו הבוקר פעם נוספת שהם יעשו הכל על מנת שתושבי עוטף עזה יוכלו לחיות בשקט. "ישראל נדרשת להגביר את ההרתעה מול החמאס ולהגיב בכוח רב על כל ירי משטחי עזה לתוך תחומי ישראל. אף מדינה בעולם אינה יכולה להתעלם מטרור על אזרחיה. לישראל שמורה הזכות להגיב בכוח, כל מחבל צריך לדעת שהוא בן מוות", הוסיף ילין.



ח"כ איל בן ראובן אמר בתגובה לפעולת צה"ל כי "על הצבא לשמר ולחזק את מנגנון ההרתעה, בשילוב עם סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. חיסול חולית המחבלים מצביע על ערנות ועבודת מודיעין מצוינת, משולבת עם כוחות מבצעיים במקום ובזמן הנכונים". לדבריו תגובה של חמאס, או ארגונים אחרים, חייבת להיענות במהירות ובנחישות, "זאת על מנת לחזק את ההרתעה, ולא לקבל בשום אופן את כללי המשחק בהם אנחנו פוגעים במחבלים והם מגיבים", הוסיף בן ראובן.



ח"כ אמיר אוחנה גינה את הפעילות העוינת בגבול הרצועה ואמר כי "מי שציפה שבעקבות גירושם של הישראלים מגוש קטיף ונטישת רצועת עזה יפסק הטרור, קיבל גם הבוקר את התשובה. נסיגות טריטוריאליות לא רק שאינן מביאות את תאוות הכיבוש הערבית לכדי שובע, אלא מגבירות את תאבונו". לטענתו הטרור הערבי מנסה לפגוע בישראל בלי כל קשר לגבולות 67' או 48'. "כוחות הביטחון של מדינת ישראל הכו, מכים ויכו בו בעוצמה גם בעתיד. עלינו, אזרחי ישראל – להתייצב בחוזקה להגנתם של אלה שמגנים עלינו, נגד אלה המבקשים להחליש את כוחות הביטחון ולהוציא דיבתם רעה".




מפגן תמיכה במחבל נשאת מלחם


האירועים בצפון הרצוע מגיעים לאחר שבשבוע שעבר הוקמו סוכות אבלים שהוקמו בעזה לזכרו של המחבל שביצע את פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב לפני כשבוע וחצי. בסוכות נתלו מודעות אבל ובהן הוא מונה "שאהיד פלסטיני". רבים פקדו את המקום והביעו הזדהות עם מותו של מלחם.



סוכת אבלים לנשאת מלחם ברצועת עזה. צילום: טוויטר
סוכת אבלים לנשאת מלחם ברצועת עזה. צילום: טוויטר



מוקדם יותר, לפני שבועיים, העיתון הלבנוני "The News", דיווח הכי ארגון חמאס מתכנן לשוב לבצע פיגועי התאבדות בישראל. על פי הדיווח ההחלטה מיושמת בשטח באמצעות "תאים רדומים" של אנשי חמאס, שקיבלו הוראות לפגוע במטרות בשטח ישראל, כך צוטט גורם בארגון.



לטענת העיתון המידע ידוע היטב לשלטונות בישראל. מנהיג בארגון צוטט כי "הפעילות תתבצע בקרוב, היא כוללת רשימה של מטרות שכוללות דמויות פוליטיות וביטחוניות בישראל. על פי המקורות הובהר כי תהיה התמקדות בפיגועים נגד גורמי משטרה וצבא בישראל. התנועה ציטטה מקורות הטוענים כי "אנשינו מנהלים קשרים עם חברי פת"ח וישנו שיתוף פעולה ביניהם".