"לסוריה יש טילי יאחונט רוסיים, וקיימת הערכה שהם גם עברו לידי חיזבאללה. בכל מקרה, הנחת העבודה שלנו היא שהארגון ישגר טילים כאלה מסוריה". כך אמר אתמול (חמישי) גורם בכיר בחיל הים ל"מעריב־סופהשבוע". הגורם הבכיר אמר שישראל צריכה להתמודד כיום עם קשת רחבה של איומים אפשריים על הגזרה הימית שלה - מחיזבאללה וסוריה מצפון ועד דאע”ש וחמאס מדרום. על השאלה אם גם דאע”ש או ארגון סורר אחר מאיים כיום על ישראל, השיב הגורם הבכיר: “אנחנו לוקחים בחשבון שכל מי שמחזיק בנשק ישתמש בו מתישהו”.



טיל יאחונט נחשב לאחד האיומים הגדולים על ספינות וצוללות. מדובר בטיל שיוט על־קולי המיוצר ברוסיה, וההערכות הן כי הוא נמצא במחסנים של אסד. על פי פרסומים זרים, ישראל סיכלה כמה פעמים מעבר של טיל כזה לחיזבאללה, שכן מדובר בקו אדום מבחינתה. הטיל מאיים גם על מתקנים אסטרטגיים, ומערכת ההגנה של טילי ברק 8 מיועדת להגן מפניו. אם עד היום חששו בישראל מהטיל בעיקר בגזרה הסורית, הרי שכיום האיום הוא גם מצד חיזבאללה, שמבין שפגיעה בגזרה הימית של ישראל תיחשב להישג גדול בעבורו - כמו הפגיעה בספינת אח"י חנית במלחמת לבנון השנייה.



"חיזבאללה מחזיק טילים המאיימים בקשת רחבה של טווחים", הדגיש הבכיר, "כל ספינה שיוצאת מהמעגן מאוימת". אין שבוע בחיל הים שבו לא מתרגלים התקפות מהסוג הזה - החל בירי טילים שמסכן מתקנים אסטרטגיים, עבור בחדירות לשטח ישראל דרך הים, חדירות לנמלים וחדירות תת־ימיות וכלה בחטיפת כלי שיט.


אישור מסבא"א

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א) אמורה לאשר היום שאיראן אכן עמדה בהסכם הגרעין שעליו חתמה עם שש המעצמות בווינה, מה שיסלול את הדרך בפני המערב להסיר את הסנקציות מעל טהרן.



לדברי מזכיר המדינה האמריקאי ג’ון קרי, השלב בהסכם הגרעין הקרוי “יום היישום”, שבמסגרתו יוסרו חלק מהסנקציות על איראן, יתרחש ככל הנראה בימים הקרובים. משמעות הדבר היא הסרתן של סנקציות כלכליות הנאמדות במיליארדי דולרים שהטילו ארה”ב ומדינות אחרות על איראן.


ביום שלישי שוחח שר החוץ האיראני, מוחמד ג’וואד זריף, עם עמיתו האמריקאי קרי, ולמחרת בישר מזכיר המדינה כי ליבת הכור הגרעיני באראק הוסרה וכי בתוך שעות ימולא החלל בבטון.



גם סגן שר החוץ האיראני עבאס עראקג’י אישר כי בימים הקרובים צפויה הודעה משותפת של זריף ושל עמיתתו באיחוד האירופי פדריקה מוגריני על הסרת הסנקציות, לאחר קבלת אישור סופי מסבא”א. “יישום ההסכם יוכרז ביום שבו יודיעו הצדדים שמילאו אחר המטלות”, אמר עראקג’י לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ”א.



מוקדם יותר, לאחר שראש סבא”א הסיר את החשש שהתוכנית הגרעינית של האיראנים הייתה צבאית, הודיע ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, עלי אכבר סאלחי, כי הסתיים שלב העברת האורניום המועשר לרוסיה – כפי שחייב ההסכם.



סוכנות הידיעות פארס הבהירה כי מדובר ב־11 טונות של אורניום מועשר, שבתמורה לו קיבלה טהרן 200 טונות אורניום גולמי ודלק גרעיני לצורכי הכורים. על פי ההסכם, נאסר על איראן להחזיק למעלה מ־6,000 סרכזות מתוך 19 אלף שבהן היא מחזיקה למטרת העשרה.



באיראן מעריכים כי עד סוף החודש יוסרו הסנקציות מעל ארצם. “הפרת ההסכם פירושה חזרת איראן להעשרת אורניום בצורה אינטנסיבית יותר”, איים דובר סוכנות הגרעין האיראני, בהרוז קמאלונדי.



בפברואר יתקיימו באיראן בחירות לפרלמנט, ומבחינת המשטר – הסרת הסנקציות תהיה ניצחון לקו המתון שמוביל הנשיא המתון חסן רוחאני.


ובינתיים, תקרית מעצרם של מלחים אמריקאים באיראן ממשיכה להעסיק את וושינגטון. השר קרי הודה לשלטונות טהרן על שחרורם המהיר של עשרת המלחים שעוכבו בידי משמרות המהפכה לאחר שספינותיהם שהו במים הטריטוריאליים של איראן. קרי שיבח את השיח הדיפלומטי בין שתי המדינות העוינות. עם זאת, דובר הבית הלבן ג’וש ארנסט הדגיש כי הממשל לא התנצל לפני איראן, כתנאי לשחרורם של המלחים.