ג'וואד נסראללה, בנו של מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה, נודע כאינטלקטואל, אבל אתמול נחשף שניסה להפעיל חוליית טרור מתוך הרשות הפלסטינית לביצוע פיגועי נקמה נגד ישראל. פרופסור עוזי רבי, ראש החוג להיסטוריה של מזרח ומרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, שוחח עם רינה מצליח וניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "הוא אף פעם הוא לא זוהה כמפעיל. הכינוי 'משורר' דבק בו כסמל תרבות, הוא מזוהה יותר עם הצד האינטלקטואלי והתרבותי. אבל הנה מתחוור לנו שהוא גם 'דייג' שמחפש ברשתות התעמולה לשלות דגים מתאימים מהגדה המערבית, במסגרת יחידה 133 של החיזבאללה, שעושה הכל דרך הרשת, כי מי שלא ברשת נשאר מאחור".
 

פרופסור רבי הסביר כי "הסיפור הזה מראה שיש ואקום מאוד גדול בגדה וזו עוד הוכחה שאבו מאזן מאבד גובה וגם החמאס. חיזבאללה ואיראן מנסים להסית את הדגש מהנושא הסוני-שיעי שהם לא חשים בו בנוח, לעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כי חיזבאללה רוצה להראות בפוליטיקה הפנימית של לבנון שכל מה שהוא עושה זה למען ההתנגדות מול ישראל. למעשה, הוא רוצה להמציא את עצמו מחדש כאיראן, עם הרבה מאוד כסף, ומכאן נראה אותו הרבה יותר פעיל בניסיונות לפגוע בישראל בתוכה ומחוצה לה. מבחינתו זה משתלם מכל הכיוונים, גם להסית את הדגשים, וגם לייצר חשיבה שחיזבאללה לא מפגר אחרי דאעש ולא מפגר אחרי ארגוני ג'יהאד אחרים. יש לו אמירה ויש לו יכולות".
 

מצליח ציינה שלאחרונה אמרו שחיזבאללה נחלש בגלל האבידות הכבדות שספג במלחמה בסוריה, ופרופסור רבי השיב: "מאז קרו שני דברים, הראשון זה 'היתד הרוסית' ששינתה את הדברים, בבחינת נס שקרה לבשאר אל אסד ואתו גם לחיזבאללה, והם ממשיכים להחזיק מעמד. הדבר השני הוא עסקת הגרעין עם איראן, שהיא מעצמה דיפלומטית מחוזרת עם הרבה לגיטימציה. מצד אחד כולם מחזרים אחריה ומצד שני היא מפתחת את הטילים הבליסטיים ומשרתת את תעשיית הטרור, ואין פוצה פה ומצפצף, כי העסקה עצמה לא הייתה אמורה לסגור את הדברים הללו. אנחנו נמצאים במזרח תיכון קצת פרדוקסאלי, שבו כולם בעצמם מדברים על דבר אחד, איראן עושה דברים אחרים, החיזבאללה מריח את זה, וזה המנוף שאיתו הוא יכול לשקם את תדמיתו. דברים במזרח התיכון משתנים ואין דרך טובה יותר מזו להדגים את זה".
ערך: אסף נבו