מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, מאיים לסגור את המעברים לרצועת עזה אם חמאס לא תפסיק לנסות לגייס כל מי שיוצא ממנה לישראל. בראיון שהתפרסם הבוקר (שלישי) בעיתון "אל קודס" הזהיר האלוף מרדכי את חמאס מפני ניסיונות לניצול היתרי הכניסה של תושבי עזה לישראל לצורכי טרור ואמר כי ישראל תאלץ לסגור את המעברים מעזה לחלוטין במידה וחמאס לא תחדל מגיוס סוחרים ופועלים היוצאים לגדה לצורך טיפולים רפואיים לשורותיה ולטובת ענייניה.



לדברי האלוף מרדכי, חמאס מנסה לנצל את ההיתרים הניתנים לפועלים היוצאים לגדה לצורכי טרור ומאלצת את ישראל לחשוב כמה פעמים לפני שהיא מנפיקה היתרים לעזתים. לדבריו, מצב זה יוביל בסופו של דבר לסגירת הרצועה והפסקת יציאת עזתים מהרצועה לחלוטין.



האלוף הביא בראיון מספר דוגמאות של ניצול תושבי עזה על ידי חמאס, שנתפסו על ידי כוחות הביטחון: חולה סרטן מחאן יונס שנכנס לטיפולים רפואיים בשכם והתבקש להעביר מידע לגורמי טרור שם ותושב מחנה פליטים שאטי שסוחר בישראל ונתפס בניסיונות הברחה עבור חמאס.



"נראה שהחמאס מכין את עצמו לעימות צבאי ולא מעוניינת לשרת את הציבור ברצועה", אמר הקצין הבכיר. "החמאס מנסה לגייס את הסוחרים והדבר מכשיל את התכנית הכלכלית של ישראל ואת יציאת העזתים לתפילות בישראל".


93 הברחות ב-2015


עוד אמר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כי התכנית הישראלית מכוונת להקל על תושבי הרצועה ולתמוך בכלכלה. "חמאס מחבלת בכך ופוגעת בתושבי עזה. בעקבות המערכה האחרונה אימצה ישראל תכנית לסיוע לכלכלת הרצועה בכפוף להערכת מצב ביטחונית וכבר הנפיקה למעלה מ-100 אלף היתרים לעזתים לכניסה לישראל בשנת 2015 לצורך טיפולים רפואיים, מסחר ותפילות. החמאס מצידה מטילה מסים על התנועות במעברים ומשלשלת את ההכנסות לכיסה לטובת בניין הכוח שלה ולא לרווחת התושבים.



גורם בצה"ל הוסיף כי, מידי יום נכנסים תשובי עזה לישראל לצורך טיפולים רפואיים, וסחר בישראל במטרה לייצר לתושבים פרנסה. מעבר ארז לתנועת אנשים ומעבר כרם שלום לתנועת סחורות הינם המעברים העיקריים אשר פתוחים רוב ימיות השנה. אחוז האבטלה בעזה למעלה מ41%. 



במהלך שנת 2015, סוכלו על ידי רשות המעברים, שב"כ ונציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים,  93 ניסיונות הברחת סחורות אסורות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום, בהם הוחרמה הסחורה בהתאם, זאת לצד מאות מקרים נוספים של סיכולי הברחות טרם הגעתן למעבר בפועל.