למרות תוצאות הפיגוע הקשה אתמול בו נרצחה שלומית קריגמן ז"ל, במערכת הביטחון מזהים היום (שלישי) ירידה במספר הפיגועים מאז החל גל הטרור וירידה באירועי הפרות הסדר, בעיקר במהלך השבוע וגם ירידה קלה במהלך סופי השבוע.



לצד זה, במערכת הביטחון מזהים עליה חמורה בקטלניות הפיגועים וחדירה ליישובים לצורך ביצוע הפיגועים ומאוד מודאגים מכך. לאחר מספר פיגועי ירי ביומיים האחרונים והשלכת בקבוקי תבערה, עדכנו ביממה האחרונה גורמים צבאיים את המתנחלים כי בתקופה הקרובה הם נדרשים להסתובב חמושים ביישובים, להקפיד על ערנות בסביבת המגורים ובצירים המובילים ליישובים. 



"הגברת אמצעי הביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון בגדר היקפית נוספת כדי למנוע חדירת מחבלים ומפגעים איננה פתרון הולם והדבר הופך את המתיישבים ככלואים בבתי כלא רגילים רק יותר גדולים. אני קורא למערכת הביטחון לשנות מדיניות ובמקום זאת להטיל עוצר ממושך על כל כפר או אזור שממנו הגיע המחבל הבודד לרבות מניעה מהם אפילו חופש תנועה לעבודה בהתיישבות ובישראל. רק כך יבינו שפעולות טרור נגד חפים מפשע היא פעולה נגד כול בני אנוש", אמר סגן השר, ח"כ איוב קרא.



בתוך כך, נמשכת חקירת הפיגוע אתמול בבית חורון. הערכות הן כי שני המחבלים תכננו היטב את הפיגוע, הגיעו ליישוב וחדרו דרך פרצה בגדר. במשטרה ובצה"ל בודקים אם מדובר בפרצה שהייתה קיימת או שמה בפרצה שהמחבלים יצרו במהלך החדירה.



במערכת הביטחון לא רואים את התנזים יוצא לרחובות למרות ניסיונות פיגועי הירי על הצרים, דבר שיותר מתאים לדפוס הטרור של התנזים. מה שכן רואים זה את ניסיונות החמאס לחזק את עצמו באיו"ש, דבר שמדאיג מאוד את מערכת הביטחון.



חמאס מסתכל גם קדימה ליום שאחרי אבו מאזן, שמאז איים על עזיבתו נתפס בעיני הפלסטינים כמי שסיים דרכו והקרב על יורשו החל. החמאס יודע שאחיזה באיוש תסייע לו בהתנגדות מול ישראל ומאוכזב מאוד שבתקופת מבצע צוק איתן לא נפתחה זירה נוספת באיו"ש למשל.



עבור חמאס, מהרגע שאבו מאזן הודיע כי בכוונתו לסיים את דרכו בהנהגת הרשות, הוא כבר לא רלוונטי והסיכוי שתקום חבורה ותיקח מנהיגות במקומו הוא קטן מאוד ביחס לסיכוי שהחמאס ייכנס לבועה ולחלל שנוצר בגלל חוסר מנהיגותו של אבו מאזן.