השב"כ התיר לפרסום היום (רביעי) את פרטי חקירת הפיגוע בתל אביב שביצע המחבל נשאת מלחם. ממצאי החקירה מלמדים כי מלחם תכנן וביצע את הפיגוע לבדו, ללא מעורבות של נוספים. עוד עלה בחקירה כי מלחם רכש סמים מיד עם חזרתו לכפר ערערה לאחר הפיגוע, ואף ביקש מסייעניו להשיג עבורו תחמושת נוספת, ככל הנראה לצורך ביצוע פיגועים נוספים. מידע נוסף שהתקבל במהלך החקירות והחיפושים אחר מלחם התריע על כך שבכוונתו של מלחם לבצע פיגוע נוסף בטווח הזמן המידי בריכוז אוכלוסייה באחת הערים במדינת ישראל.



עם סיומן של חקירות החשודים בסיוע למפגע, גובשו כתבי אישום כנגד סייעניו המרכזיים של נשאת מלחם. היום הוגש על ידי הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בחיפה, כתב אישום כנגד השלושה: אמין מלחם, איוב רשיד ומחמד עאדל מלחם, שחשודים כי סייעו למפגע לאחר הימלטותו מזירת הפיגוע. השלושה מואשמים בעבירה של סיוע לאחר מעשה. בנוסף, אמין מלחם מואשם בביצוע עבירות של חיפוי על עבירה, וניסיון לקשר לסיוע לאויב במלחמה. איוב רשיד מואשם גם בעבירות של חיפוי, קשר לסיוע לאויב במלחמה, עבירות בנשק ואיומים.

סרטוני הסלפי של המחבל מדיזנגוף


מהחקירה עלה כי נשאת מלחם סיפר לאמין שבכוונתו לבצע פיגוע נוסף בעפולה וציין בפניו כי נותרו ברשותו 32 כדורים. לכן ביקש נשאת מהסייען סיוע בהשגת תחמושת נוספת לביצוע הפיגוע המתוכנן. באותו פיגוע שתכנן התכוון נשאת מלחם להשתמש בכל התחמושת שתהיה ברשותו על מנת לגרום למותם של כמה שיותר בני אדם. עוד תכנן נשאת מלחם לחטוף נשק ולהמשיך לירות עד שיומת. בתגובה, ניסה אמין לקשור קשר עם נשאת, בכוונה לסייע לו במלחמתו נגד ישראל, והציע לסייע לו ולבצע את הפיגוע המתוכנן בבסיס צה"ל "מחנה 80", במקום בעפולה. 

בחקירה שהתמקדה בבריחתו של מלחם עוד עולה כי מיד לאחר הירי נמלט המפגע מזירת הפיגוע. ברחוב אבן גבירול הסמוך עלה על מונית מזדמנת, עמה נסע לאזור הצפוני של חוף הים בתל-אביב, סמוך למלון "מנדרין", שם רצח את נהג המונית, אמין שעבאן ז"ל מלוד. בשב"כ מוסיפים כי מלחם נטש את המונית בדרך נמיר, סמוך למכללת "לוינסקי", לאחר שנתקל בקושי בתפעולה, והמשיך לוואדי ערה בתחבורה ציבורית.

בהמשך אותר הטלפון הנייד של מלחם, אותו איבד ברמת-אביב בבוקר הפיגוע. בטלפון אותרו סרטונים בהם צילם את עצמו. מהסרטונים עולה כי מלחם מעיד על עצמו כמי שצורך סמים כגון חשיש ומריחואנה ושותה סוגי אלכוהול רבים. לצד סרטונים אלה התגלו בטלפון הנייד חומרים המעידים על כך שמלחם צפה בתכנים דתיים המשמשים כהכנה נפשית טרם יציאה לפיגוע וכן עסק בתיעוד עצמי במסגרתו פירט את שנאתו העזה כלפי "אויבי האסלאם" מבחינתו: שיעים, נוצרים ויהודים. מלחם השתמש במונחים המתאימים לאידאולוגיה של דאעש. עוד פירט מלחם בסרטונים את שנאתו הרבה כלפי הרוסים. בארבעה סרטונים, בהם נראה כי נשאת מלחם שיכור, או תחת השפעת סמים, הוא סיפר למצלמה על אורח חייו, על שנאתו הרבה כלפי היהודים, השיעים וכלפי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בסרטונים נראה נשאת מלחם מדבר על הרגע בו הוא רוצה לפגוש את הנביא מוחמד ולראותו בעיניים שלו.

במהלך הסרטונים נראה מלחם שהוא צועד ברחובות, ומספר למצלמה על מה שהוא עושה: "מה המצב", פותח המחבל, "דופקים קרלסברג", אמר ושתה מהבקבוק. לאחר מכן הסביר על אורח חייו, שנדמה כי לא היה ממש דתי: "אני רוצה להסביר לכם. עישנתי חשיש, הסנפתי, החלקנו בגבוה, בנמוך, בירוק, חשיש, כל מוצרי הסוטול למיניהם, מהנוזלים, למוצקים, אפילו אבקה", סיפר בגאווה.

לאחר מכן, בסרטון נוסף, התייחס לנשיא אובמה ואמר: "הצלבני (הנוצרי), התאסלם, תתאסלם. לא מתאסלם? נראה אם הצלב (ישו) יעזור לך, יא בן ז....". לאחר מכן סיפר על השאיפה שלו: "אני עולה אל אדוננו, הנביא מוחמד, זה פשוט מאוד. בא לך שהעיניים האלה, שהעיניים יראו את מוחמד. פשוט מאוד. רק למות". בסרטון השלישי, שצולם לאחר הפיגוע, אמר: "בשמי נשאת מחמד מהכפר הזה, בלב אלט'אהראת (השכונה בה גר), בדירה בה אני נמצא. אתם טועים לגבינו, אנחנו לא חשובים, אתם טועים לגבי אדוננו, אנחנו בנפשנו חיים על האדמה, דבר כזה לא יתממש. הפיגוע השני יהיה בקרוב בתל אביב. כדי שהיהודים יבינו עם מי הסתבכו". הסרטון האחרון הוא כולו קללות שמכוונות כלפי השיעים.
 

הסייענים סיפקו למחבל מזון, סיגריות וספר קוראן



עוד עולה מהחקירה כי בשבוע שלאחר ביצוע הפיגוע ועד לאיתורו, הסתתר מלחם במספר מקומות בכפר ערערה, ובהם מכולה בבעלות קרוב משפחתו. ככל הידוע, הגיע מלחם למקום עצמאית וללא ידיעת בני משפחתו. עוד הסתתר מלחם במחסן בביתו של בן משפחה שעזר לו להסתתר, תוך שהוא מודע לכך כי זה היה מעורב בביצוע הפיגוע בתל אביב. בן משפחה זה אף סייע בהמשך למפגע להתמקם בבית נטוש של קשישה תושבת הכפר, שם אותר לבסוף נשאת בידי כוחות ימ"מ ושב"כ. 



מהחקירה שבוצעה על ידי השב"כ במהלכה של תקופה זו, עלה כי מספר מצומצם של מקורבים למלחם היו מודעים להימצאותו בכפר וחלקם אף סייעו לו לאחר הפיגוע באספקת מזון ומצרכים נוספים. אחד הסייענים אף היה מודע למקום המסתור בו שהה. לסייען אמין, סיפר מלחם כי רכש חולצה חולצה עם דגל דאעש ותלה אותה על בית ברמת אביב. הוא הפך את אמין לשותף גם למידע וגם לפשע כשהשניים היו ביחסים קרובים. על פי החשד סיפק לו אמין סמים, מזון וספר קוראן. מוחמד מלחם סיפק למלחם טלפון סלולרי ואיוב סיפק למלחם סיגריות ו-2000 שקלים.



כזכור, בתחילת ינואר בוצע פיגוע ירי לעבר יושבי פאב "הסמטא" ברח' דיזנגוף בתל-אביב, וכתוצאה ממנו נרצחו אלון בקל ושמעון רוימי ז"ל ונפצעו שבעה אזרחים נוספים בדרגות שונות. שבוע לאחר מכן עם הגעת כוחות ימ"מ ושב"כ למקום המחבוא של המחבל, יצא מלחם מהמקום תוך שהוא פתח באש לעבר הכוח. במהלך חילופי האש עמו, נורה מלחם ונהרג.