יממה לאחר "מחדל מלחם", לפיו שתי אחיות דיווחו כי ראו את המחבל נשאת מלחם לאחר הפיגוע בתל אביב כשהוא נוסע באוטובוס לכיוון וואדי ערה, אך המשטרה התעלמה מטענתן, התייחסו לראשונה השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך לטענות שפורסמו לראשונה ברשת ב'.



השר ארדן אמר היום (חמישי) כי "המשטרה בודקת את כל מה שצריך לבדוק. כשיגמרו התחקירים הם יוצגו לציבור, למפכ"ל ולי. אם יהיה צריך נפיק לקחים", ואילו המפכ"ל אלשיך הדף את הביקורת לפיה הוסתר מידע מהציבור: "הדבר המרכזי שצריך להתייחס אליו הוא האם מה שנעשה פגע או לא פגע בפעילות המבצעית. אין כמעט אירוע שאין בו לקחים. לשואלים למה הסתרנו זאת עד עכשיו, אז לא הסתרנו. אנחנו באמצע התחקיר, ולא מפרסמים פרטים בשלב כזה". את הדברים אמרו ארדן ואלשיך בטקס הענקת דרגות לראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה החדש, ניצב בועז גלעד.


"סערה בכוס מים"


גורם נוסף במשטרה הדף כבר אמש את הביקורת כלפי הארגון. ראש אגף מבצעים במשטרה, ניצב אהרון אקסול התייחס לטענות כי מדובר במחדל משטרתי במצוד אחר מלחם ואמר כי מדובר ב"סערה בכוס מים". לדבריו, גם אם המשטרה היתה מתחקרת את שתי האחיות, ההחלטות האופרטיביות לא היו משתנות. ניצב אקסול הזכיר כי כבר באותו ערב הימ"מ פשט על כמה בתים בוואדי ערה, ונלקחה בחשבון האפשרות שמלחם ברח לצפון.



עוד אמר קצין המשטרה הבכיר, כי השיחה התקבלה כחמש שעות לאחר האירוע: "לא היה מחדל במוקד, הידיעה עברה הלאה. באותו הרגע הגיעו אלפי שיחות על הימצאות החשוד. אנחנו מנתבים את השיחות לפי אופי וחשיבות הידיעה".



החיפושים אחר המחבל. צילום: צילום:תומר ניוברג, פלאש 90



כזכור, הכתבת הצבאית של רשת ב', כרמלה מנשה, חשפה אתמול כי למשטרה הגיעו שיחות שהיו יכולות לסיים את המצוד אחר המחבל עוד בערב הפיגוע ולחסוך למדינה שבוע של פניקה וחרדה ומיליוני שקלים על חיפושים. מהפרטים שפרסמה עלה כי מלחם עלה על אוטובוס בו נסעו שתי צעירות לכיוון צפון. לאחר שהתיישב לצידן הן הבחינו בכתמי דם על חולצתו, ובתיק גב שבו הוא אחז בחוזקה. הוא עורר את חשדן והן ניגשו מיד אל הנהג כדי לשתף אותו בתחושתן. הנהג הרגיע אותן ואמר להן שהנוסע החשוד יורד ממילא בקרוב מהאוטובוס.



יומיים לאחר מכן, משראתה אחת האחיות כי המשטרה לא חוזרת לפניותיהן, היא פנתה בשלישית למשטרה, אך גם אז לא זכתה להתייחסות והופנתה שוב למוקד 110. יממה אחרי היא התקשרה ברביעית והפנו אותה למוקד 110, משם היא הופנתה אל משטרת זבולון (המשטרה הקרובה למקום מגוריה) לצורך טיפול בפנייתה. במשטרת זבולון השיבו לה: "אם לא חזרו אליך עד עכשיו - זה סימן שזה לא רלוונטי".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לאחר הפרסום כי "השיחה התקבלה במוקד המשטרה שעות לאחר האירוע ולאחר שהצעירות ירדו מהאוטובוס וזאת כחלק מאלפי שיחות מוקד במשטרת ישראל שטופלו בהתאם למכלול משתנים ובהם אופי המידע שנמסר, מידת הרלוונטיות בעת קבלת הפניה ועוד. הפניה למוקד נבדקה ונמצא כי על אף אי הבהירות הרבה נעשו פעולות דוגמת איתור נהג האוטובוס ותשאול עדים רלוונטיים, כפי שנעשה בגין פניות רבות נוספות, לצורך חיזוק תמונת המצב והבנתה".