בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט על הסרת הכתר שהוטל הבוקר (שני) על מרחב העיר רמאללה והכפר בית עור א-תחתא. כך נמסר מדובר צה"ל.



צה"ל הטיל הבוקר כתר על הכניסה לרמאללה, האוסר על תושבי העיר לצאת ממנה ומאפשר רק לתושבים להיכנס לעיר. על פי גורם בצה"ל, צעד זה נעשה בשל התראות ביטחוניות ועל רקע פיגוע הירי אתמול שביצע שוטר פלסטיני במחסום "פוקוס" שליד בית-אל, בו נפצעו שלושה חיילי צה"ל.



דובר מטעם צה"ל אישר את הדברים לסוכנויות הזרות והדגיש כי מגבלות אלו חלות גם על אזרחים זרים, כאשר רק סחורות ומקרים הומניטריים יהיו מורשי תנועה על פי הצורך. הבוקר התקיימה הערכת מצב והוחלט על הטלת הכתר, לראשונה מאז החל גל הטרור. במערכת הביטחון מבהירים כי הכתר יימשך על פי הערכת מצב אחת לכמה שעות וכי לא מדובר בענישה קולקטיבית אלא בהחלטה ביטחונית כחלק מהערכת המצב.



נזכרים בכתר שהוטל בימי ערפאת


הפלסטינים דיווחו על "פקק אדיר בכניסה לעיר", כאשר כלי הרכב של תושבי העיר הפלסטינית עוברים בדיקה קפדנית ביותר, עד שהם מורשים להיכנס. הפלסטינים נזכרים גם בכתר שהוטל בזמן היו"ר לשעבר, יאסר ערפאת, על העיר.



מקור פלסטיני מסר כי "בדיקת כל רכב נמשכת עשר דקות, עד שנוסעיו מורשים להיכנס לעיר. אותו מצב גם בכניסה לבירה ומה שהופך את המצב לעוד יותר קשה זה שמחסום בית עור א-תחתא סגור זה השבוע השני ברציפות". מקור ביטחוני פלסטיני בכיר נוסף אמר כי "מדובר בעונש קולקטיבי כדי ללחוץ על העם הפלסטיני. התקשורת הישראלית הולכת לצד הימין הקיצוני, מסיתה ומנסה להפוך את פיגועי היחידים לאינתיפאדה, בדיוק כמו שעושה חמאס. אני יכול לאשר לך, שזו לא אינתיפאדה. אין אג'נדה של פיגועים ואם אנחנו עוברים על שמות מבצעי הפיגועים, נמצא שרובם יצאו לפיגועי נקם: או שאיבדו אח, או בן דוד או קרוב משפחה. באחד המקרים שלושה אחים יצאו לפיגועים אחד אחר השני. ישראל מנסה להתחמק מתהליך השלום ומחפשת תירוצים לתקיפת הפלסטינים באמצעות מחסומים הפרוסים בכל מקום, כדי להמשיך את הלחץ על הפלסטינים".



בתשובה לשאלה, אם היה ניתן למנוע משוטר של הרשות הפלסטינית שיצא לבצע פיגוע ירי כלפי חיילי צה"ל, אמר המקור הבכיר: "היום נערכת הלווייתו של השוטר ואנחנו בשלבי תחקור ביטחוני שיימשך גם בימים הבאים. כל חבריו ליחידה סיפרו שהוא היה אדם שקט ולא היו לו בעיות. אנחנו בודקים אם היה בלחץ נפשי, בעיות כלכליות, או משבר משפחתי כזה או אחר. זה נמצא כעת בחקירה".



המקור סיפר גם על דרך בחירת המועמדים לשירות במנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית: "מנגנון הגיוס הוא מאוד קפדני, כאשר בניגוד לצה"ל ולמשטרה, אף קיצוני דתי אינו יכול להיות מגויס. כל מועמד לגיוס עובר שלוש ועדות שונות לאישור שכוללות את מנגנוני הביטחון המסכל, המודיעין הצבאי והמודיעין הפלילי. אם אחד משלושת המנגנונים הללו כותב 'לא לגייס' – אז הוא נפסל. אנחנו בודקים את הרקע הנפשי, המשפחתי והדתי שלו. גם בני המשפחה שלו עוברים בידוק ביטחוני. גם לאחר גיוסו, הוא נמצא תחת זכוכית מגדלת למשך שנה וכל בעיה שלו במהלך שירותו תביא לפיטוריו מהשירות".