חטיבת הקומנדו סיימה הבוקר (רביעי) את תרגיל ההקמה הראשון שלה בטקס קרבי מסורתי בבקעת הירדן שלקחו בו חלק כל לוחמי הקומנדו והמפקדים. בתרגיל הראשון שנקרא "ליל הגשרים" שמבטא את רעיון החיבור בין היחידות המובחרות בגשרים שיחד הופכים לחטיבה אחת לוחמת, תרגלה החטיבה לחימה במשך ארבעה ימים רצופים מול כלל האויבים של צה"ל בכלל הגבולות.



"בתרגיל החטיבתי תרגלו היחידות מבצעי קומנדו ולחימה במתארים שונים והקשרים שונים אל מול נהלי קרב מורכבים בזמן קצר", סיפר מפקד עוצבת האש תא"ל אורי גורדין. "החטיבה מורכבת מארבע יחידות מבצעיות פלוס יחידה רפואית ופלוגת קשר והן פועלות בשיתוף לפעמים בחיבור ולפעמים בנפרד. הם יצאו ביום ראשון לתרגיל ומשם ביצעו רצף של ארבעה ימים של תרגיל מתמשך, לפעמים בחיבור גאוגרפי קרוב יותר ולפעמים לא", אמר התא"ל. 


תרגיל הקמת חטיבת הקומנדו
תרגיל חטיבת הקומנדו. צילום: דובר צה"ל
תרגיל חטיבת הקומנדו. צילום: דובר צה"ל


חטיבת הקומנדו בנויה מלוחמים שעברו הכשרה משמעותית וארוכה ויכולים לעמוד באתגרים מורכבים בשטח תוך ריבוי פעולות באופן יחסי במתארי לחימה שונים. תא"ל גורדין אמר כי "אנחנו בונים את הלוחמים שברמת הסבל ידעו להחזיק את המשימות ולפעול באופן רחב ומכאן ניתן להבין שלמשימות יותר משמעותיות נצטרך סדר כח גדול יותר". עוד הוסיף כי "יש פה בעיקר כוח עם גמישות מבצעית מאוד גדולה שיודעים לפעול בכוחות מאוד קטנים ועד חיבור לכוחות גדולים, עד כדי חיבור כלל היחידות מה שיביא עוצמה יותר גדולה".

תרגיל חטיבת הקומנדו. צילום: דובר צה"ל
תרגיל חטיבת הקומנדו. צילום: דובר צה"ל


חיבור יחידות


בחטיבת הקומנדו עושים מאמץ שלא לפגוע בעצמאות היחידות. העבודה על העוצמה של היחידות לפני החיבור הוא האתגר המרכזי מכיוון שזו הפעם הראשונה שחושבים בצה"ל על חיבור יחידות מובחרות לכוחות קומנדו שיפעלו כיחידת על ולא כגדודי חי"ר. בין היתר יצטרכו למצוא את הדרך לאמן את הלוחמים להתמודד עם אתגרים מול לוחמי החיזבאללה בגזרת סוריה ומול לוחמי חמאס כפי שקרה בצוק איתן. בחטיבת הקומנדו יתאמנו גם מול האיומים של גבולות של צבאות ומדינות וגם מול גבולות של ארגונים שאופיים משתנה בתדירות גבוהה.

תרגיל חטיבת הקומנדו. צילום: דובר צה"ל
תרגיל חטיבת הקומנדו. צילום: דובר צה"ל


"חטיבת הקומנדו היא בשורה חדשה ביכולות המבצעיות של צה"ל". מסביר מפקד עוצבת האש תא"ל אורי גורדין. "החטיבה שונה בתכלית מחטיבות אחרות ומסיירת מטכ"ל. כל היחידות של החטיבה לקחו חלק במבצע צוק איתן בלחימה, כל אחת תחת חטיבת חי"ר אחרת, והן ביצעו משימות אחרות ושונות. בהיתוך הזה אנחנו מצפים להביא משהו אחר, להתאים את המשימות ליכולות המבצעיות ולהפך ולהביא כלי חדש ומשמעותי לארגז הכלים של צה"ל". עוד אומר תא"ל גורדין כי "עצם הקמת החטיבה מאפשרת לנו להסתכל על האתגרים אחרת עם מענה מבצעי שאנחנו יכולים להציב אל מול האתגרים. עם כל זאת אנחנו נמצאים בתהליך של בניה של יכולת חדשה וזה צעד ראשון ומשמעותית. אנחנו עוסקים כעת בחיבור היכולות וקידום ופיתוח היכולות המבצעית".