דילמת התגובה למנהרות ממשיכה להעסיק את הדרג המדיני והביטחוני, לאחר שמנהרות של החמאס קורסות כמעט מדי יום ברצועת עזה. תא"ל במיל' צביקה פוגל, לשעבר ראש מטה פיקוד דרום, אמר הבוקר (רביעי) לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "כבר מזמן אין לנו הנהגה יוזמת, שרוצה לעצב את המציאות. יש לנו מנהיגות מבוהלת, מפוחדת, שמקבלת החלטות רק על סמך ההתפתחות והיוזמה בצד השני. אנחנו כל הזמן בהגנה, פעם ידענו לקחת את הכוח ולהשתמש בו בחכמה ובערמה, היום אנחנו משתמשים בו בעוצמה. כדי להרוס 11 אלף בתים בעזה גם ניסים משעל יכול להפעיל את חיל האוויר, אבל בשביל להגיע אל האויב ולהכריע אותו, צריך קצת יותר מזה, ואת זה אף אחד לא מתכוון לעשות. אנחנו נחכה למנהרות אצלנו, במקום שנלך למנהרות אצלם".

 
"הייתי מגיע מחר בבוקר אל המנהרות מהמקום שהם נחפרו", הסביר פוגל, "אל הבתים, מתחת לבית חולים שיפא, לבית של איסמעיל הנייה, למקלט של מוחמד דף, לשם הייתי הולך. לא מחכה למנהרות אצלי, לא מחכה לקטיושה אצלי, מספיק לחיות עם כיפות ברזל ועם מזל. אנחנו כל פעם מחכים לאויב אצלנו ואחרי זה מופתעים בכל פעם. יש לנו אויב מסומן ששמו חמאס. אתה רוצה לחיות בדו-קיום עם השכנים? בוא תהרוג את אלה שמפריעים לזה. כרגע זה החמאס. אנחנו לא עושים את זה, מתעלמים, מנהלים איתו משא ומתן, מדי פעם מגיעים לאיזו מנהרה ומצליחים לפוצץ אותה וקוראים לזה קריסה של מנהרה. ככה לא נלחמים באויב הזה".
 
"אנחנו לא בנויים לעוד הרבה מלחמות, אלא לעוד מלחמה אחת", טען פוגל. לדבריו, "בוא נעשה אותה כמו שצריך, ואחריה נתיישב עם הצד השני נטול איומים וניתן לו לחיות כמו שצריך, כך גם אנחנו נוכל לחיות כמו שצריך. כל זמן שהכרעת את האיום, אתה כל פעם דוחה אותו, כל פעם נותן לאויב להתחמש ולהתחזק בתחומים שבהם אתה חלש. הרי אם נצליח למצוא פתרון למנהרות הם ימצאו איום אחר. זה תכליתו של ארגון גרילה ששולט באדמה. אתה רוצה להפר את זה פעם אחת? לך תכריע אותו. מספיק כבר עם האגדה שאי אפשר להכריע את הארגונים האלה. הם כבר מזמן לא אמורפים. יש להם קרקע, שלטון, מוצבים, כל המאפיינים של מדינה וצבא. לך תפגע בזה. במקום זה אתה כל הזמן מחכה שזה יבוא. העולם ירצה לראות אותך מנצח. כל זמן שאנחנו 'מג'עג'עים', אז ככה מסתכלים עלינו".

ערך: אסף נבו