בשבוע שעבר ציינה חטיבת הצנחנים 60 שנה להקמתה, ובצה"ל מנסים עדיין לשמר את היכולת של הלוחמים ומקפידים לא לפגוע בכשירות הקפיצה מהמטוס והצניחה המסורתית. אחת ההתלבטויות העיקריות בצה"ל הייתה אם להמשיך את קורסי הצניחה, לנוכח העובדה שהיקף השימוש במיומנות זו בעת חירום הוא מצומצם, אך הודות לעלותם הזולה ולמורל הגבוה, הקורס נותר חי ונושם.



אם בעבר היו צריכים בצה"ל למצוא דרכים יצירתיות לעזור לחיילים להתגבר על הפחד מפני הצניחה, כיום הלוחמים רק מחכים שבטן המטוס תיפתח והרוח תכה בפנים. "יש לנו בבית הספר מבנים שמסייעים שלב אחר שלב להתגבר על הפחד", מספר מדריך הצניחה סמ"ר ארי אמיתי. "אחד המתקנים הוא מאמן נחיתה בגובה ארבעה מטרים וחצי שמדמה יציאה ממטוס. מתקן נוסף המשמש למעשה כמבחן האומץ הוא מגדל בן 12 מטרים, שבו ניתן לדמות את ההתנהגות באוויר".



הצניחה בצה"ל היא אוטומטית: לאחר 60 שניות באוויר, המצנח נפתח. אימוני צניחות מבצעיות נחשבים קשים יותר בשל המשקל הכבד שמונח על הלוחם. "אתה קופץ ממטוס, מוריד את הראש, שם ידיים על מצנח רזרבי, ולמעשה מקטין את שטח הפנים כדי לא לחטוף הצלפות מהרוח", מתאר סמ"ר אמיתי. "אחר כך אתה מוריד ידיים ובודק את החופה כדי לבדוק שאין לך 'נר', כלומר שהחופה נפתחה כמו שצריך ושאין בה קרע. אם אין תקלה, יש לך קצת זמן ליהנות מהנוף. זה מדהים, מזכיר קצת את התמונה בחיפוש בגוגל מפות".  



השבוע לפני


אסון המסוקים, 4.2.97
אסון המסוקים היה תאונה אווירית שהתרחשה לפני 19 שנה, בליל 4 בפברואר 1997, כאשר שני מסוקי יסעור של חיל האוויר הישראלי התנגשו מעל עמק החולה, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל, חטיבת גולני, חיל השריון ומיחידות נוספות למוצבי צה"ל שברצועת הביטחון שבדרום לבנון. אחד המסוקים התרסק בחצר של מבנה ששימש כצימר במושב שאר ישוב, והאחר התרסק בסמוך, בשדה פתוח ליד קיבוץ דפנה. באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. שמונה מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים.



סיבת התאונה נותרה תעלומה. אסון המסוקים, 1997. צילום: יוסי אלוני
סיבת התאונה נותרה תעלומה. אסון המסוקים, 1997. צילום: יוסי אלוני



עד היום טרם ידוע מה גרם לתאונה. ועדת חקירה שהוקמה לבדיקת נסיבות האסון לא הצליחה לקבוע באופן חד־משמעי את נסיבות התאונה, אולם היא הצליחה לשלול כמה כיוונים, ובהם בעיות בטיחות במסוקים עצמם. בחקירה לא נמצאה תקלה טכנית, אנשי הצוות היו כשירים לתפקידם, ולא נמצאו עדויות לשימוש בחומרים אסורים שהיו עלולים לפגוע ביכולתם של אנשי הצוות. הוועדה גם לא מצאה עדויות לבעיות בריאות, למתח נפשי ואף לא למניעים תחרותיים שהיו עלולים לגרום לתאונה. גם הנדסת האנוש של המסוקים נבדקה כסיבה אפשרית ונשללה. הוועדה שללה גם אפשרות שהתאונה נגרמה בשל שימוש בטלפון סלולרי, תנאי מזג האוויר, ירי של כדור או פיצוץ רימון יד. בדוח הוועדה נכתב כי “האירועים בשניות האחרונות לקראת ההתנגשות יישארו תעלומה".



אתר ההנצחה לחללי אסון המסוקים נחנך בתחילת 2008, בסמוך למקום שבו התרחש האסון, ליד בית העלמין של קיבוץ דפנה בגליל העליון. 



מבזקים


תרגיל שיא
השבוע קיימו לוחמי חטיבת הנח"ל אימון מתקדם של גדוד הסיור במלון הנטוש "מדרסה אל־פונדק" בערד, זאת במסגרת תרגיל המדמה השתלטות על כפרים עוינים בעומק שטח האויב. התרגיל היה שיאו של שבוע המלחמה, השבוע האינטנסיבי ביותר בשמונת החודשים הראשונים של הכשרת הלוחמים, אשר עתידים להסתיים בעוד כשבועיים. באימון תרגלו הלוחמים התמודדות עם מכשולים רבים, בין היתר לחימה בשטח צפוף ובנוי.



עין הנמר
מנהלת הטנק במשרד הביטחון חשפה השבוע את נגמ"ש הנמר הראשון עם מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" להגנה על חיילי צה"ל. בתום סדרת ניסויים יותקנו מערכות "מעיל רוח" על כלל הנמרים שיוצאים מפס הייצור. הנמר נחשב לכלי הרק"מ הממוגן ביותר בעולם, שהוכיח את יכולותיו בלחימה במבצע צוק איתן מול איומים רבים. במהלך המבצע הצילו הנמרים את חייהם של לוחמים רבים, ששהו מוגנים בתוך הכלים.