בצה"ל עובדים על מודל העצמה נשית ולקראת מחזור הגיוס הקרוב הצבא צפוי להכפיל את כמות הבנות המתגייסות למקצועות הלחימה בזרוע היבשה. כך מפרסם הבוקר (שני) אתר צה"ל. בצה"ל הצהירו כי בכוונתם לפתוח עוד מסלולים קרביים לבנות ובתוך כך הוחלט להתאים את הכשרתן כבר משלב צו הגיוס הראשוני. "עד סוף השנה הבאה לא יהיה תחום שבו לא יינתן מענה מיטבי מותאם לנשים, החל ממעקב רפואי, תזונה מתאימה, פיתוח הכושר הגופני ואפילו התאמת פרטי הלבוש והציוד", ציינה ראש מדור גיוס במפקדת זרוע היבשה, רס"ן מיטל מזל תרים לאתר צה"ל. 



כחלק מההכנות, בנות שיבחרו במסלולים קרביים בגדודי חי"ר למשל, יוכלו לחבור לקבוצות אימון טרם הגיוס ולהתאמן פיזית לקראת האתגר. "לצבא יש אינטרס מאוד גדול להכניס את הבנות לכושר עוד לפני הגיוס", קבעה רס"ן מזל תרים. "אנחנו מאמינים שבעזרת התהליך נוכל להביא אותן לרמת כושר גופני גבוהה יותר ולמנוע פציעות מיותרות שנובעות מעומס גופני בזמן ההכשרה. בנוסף, קל יותר לעבור את תהליך הכניסה לכושר כאשר הוא מתבצע בפרק זמן ארוך שמרגיל את הגוף אליו. בעזרת התכנית החדשה ניסינו ליצור סביבה אידאלית, חברית ותומכת".



בצה"ל נערכים לא רק לקליטת הבנות לתפקידי הלחימה, אלא גם להתאמת הציוד עבורן. מודל דומה קיים בחיל האוויר שם הוחלט למשל להתאים את הציוד הטכני לבנות שמתגייסות לגף הטכני בחייל, כמו למשל בניית צנרת תדלוק מטוסים באמצעות גלגליות. הדבר שינה פלאים את המצב ונתן פתח לבנות רבות להתגייס לחיל ולשרת בתפקידים שהיו סגורים בגלל מגבלות פיזיות. כעת הוחלט בזרוע היבשה לצייד את הבנות בווסטים מיוחדים שניתן לפרק מהם חלקים ולהתאים לכל לוחמת את הווסט הדרוש למימדיה. "ברוב ההכשרות של לוחמות הזרוע כבר משתמשים בווסט החדש ובקרוב נכניס אותו לשימוש גם בכל מהלך שירותן", אמרה רס"ן מזל תרים. "משקלו של הווסט הוא פחות מקודמו וזאת במטרה למנוע לחץ מיותר על הברכיים של הלוחמות", הסבירה.



בדרך לצנחנים, גולני וגבעתי


בשנה הקרובה יפתחו בצה"ל עשרות תקנים ללוחמות בחטיבות החי"ר. "הבנות יאותרו מראש ויעברו טירונות של רובאי 03 ואז ימשיכו ויעברו את ההכשרה הרגילה הנדרשת לצורך תפקידן", הסבירה רס"ן מזל תרים. "הן ישתתפו עם הגדודים באימונים, יוקפצו, ובמקומות שניתן - ירדו לשטח ויתנו את אותו המענה שהיה נותן גבר לו היה נדרש לבצע את התפקיד". עד היום צה"ל פתח תפקידי לחימה לנשים בעיקר בגדודים מעורבים כמו הקרקל וגדודים בפיקודם העורף.



נכון להיום האישה שהגיע לתפקיד הכי בכיר במערך הלחימה היא קצינה המשרתת בתפקיד מפקד גדוד. בחלק גדול מהצבא עדיין לא נפתחים תפקידים לנשים, כמו למשל בחיל השריון, בעיקר בגלל מגבלה טכנית. בגדודי החי"ר למשל, המגבלה לא קיימת ומודל הגדודים המעורבים זוכה להצלחה גדולה מאוד בצבא. גורמים ביטחוניים מקווים כי עם כניסתן של יותר נשים לתפקידי לחימה ניתן יהיה לשכנע את הכנסת להשוות את תקופת השירות בין נשים לגברים ולהעלות את משך השירות לנשים, דבר שכרגע לא קורה בגלל התנגדות חקיקתית.