פעיל חמאס נהרג היום (שלישי) בהתמוטטות מנהרה מדרום לעיר עזה. דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף אל-קדרה, הודיע כי האזרח מרואן ברהם מערוף , בן עשרים ושבע הפעיל בזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם, נהרג בקריסת מנהרה בחאן יונס.



בהודעה מטעם גדודי אל קאסם נאמר כי: "אחד מלוחמינו נהרג בתאונה במנהרה". ברהם הוא הלוחם ה-11 במספר שמוצא את מותו במערכת המנהרות של חמאס בשבועות האחרונים.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס מוקדם יותר לסוגיית המנהרות ואמר : "אנו עושים דברים אחרים אבל לא נדבר עליהם כאן". לשאלה "למה רק 30 קילומטרים ומה יהיה אחרי ה-30 קילומטר הללו"?, ענה נתניהו: "אנחנו דנים בזה. בסופו של דבר, במדינת ישראל, כפי שאני רואה אותה, תהיה גדר כזאת שמקיפה את כולה". 



הבוקר התייחס הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, לאיום המנהרות סביב רצועת עזה וחשף כי מאות כלים הנדסיים פועלים לאיתור פירים תת קרקעיים. "מסוף 2013 איום המנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של צה"ל ומתקיים מאמץ מודיעיני", אמר הרמטכ"ל בכנס השנתי הרביעי לזכרו של רא"ל (במיל') אמנון ליפקין-שחק ז"ל. 



איזנקוט הוסיף: "אנו מפעילים מאמץ טכנולוגי מבצעי הנדסי. יש לנו את היכולת המתקדמת בעולם ועדיין זה אתגר גדול מאוד שנמצא בראש סדר העדיפיות. אנחנו ממקדים מאמצים מודיעיניים ויש פעילות ענפה מאוד של יוזמה ותחבולה כדי להגיע לכל הפירים התת קרקעיים מתוך הבנה שזה האיום המרכזי. אלה הדברים שאני יכול הגיד. אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד שרובם הגדול סמויים לעין. מי שיסתובב סביב הרצועה היום יראה הרבה מאוד כלים הנדסיים שפועלים בצורה ממוקדת עד כמה שאנחנו יכולים". 



אינזקוט התייחס גם לביקורת שנשמעת מתוך הקבינט המדיני ביטחוני ומיוחסת לשר החינוך וחבר הקבינט נפתלי בנט לפיה יש לבצע פעולות יזומות נגד חפירות המנהרות. "השאלה אם צריך לעשות התקפה מקדימה או לא נדון בה איפה שצריך להתקיים הדיון", אמר איזנקוט.



"אלוהים יודע"



בשבוע שעבר האשים ארגון חמאס את ישראל כי יש לה קשר לקריסת המנהרות ברצועת עזה. לשאלה האם לישראל יש יד בקריסה החוזרת ונשנית של מנהרות ברצועה השיב מתאם הפעולות הממשלה בשטחים האלוף פולי מרדכי: "אלוהים יודע". זאת, לאחר דיווחים רבים על הרוגים של חמאס כתוצאה מקריסת מנהרות.



ביום שבת חשף שר האנרגיה יובל שטייניץ כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הציף חלק מהמנהרות של חמאס, במידה מסוימת לבקשת ישראל. באירוע "שבתרבות" בבאר שבע. שטייניץ הוסיף כי "הצפה היא פתרון טוב לגזרה ההיא", ואף ציין כי "התיאום הביטחוני בין ישראל למצרים טוב מאי פעם". 


בתוך כך, צבא מצרים פוצץ במהלך השבוע שעבר 10 מנהרות בין רפיח לרצועת עזה. הצבא אף חשף מנהרה המחברת בין רצועת עזה לבין מצרים, שעל פי הערכות, חמאס הצליח להבריח דרכה אמצעי לחימה וחומרים לבניית אמל"ח, רקטות וחומרי בנייה לשיקום המנהרות. הלילה אף היו דיווחים על פיצוצים עזים באזור רפיח. מדובר בפעילות של הצבא המצרי שממשיך להילחם בכל הכח בניסיונות החמאס לחמש את הרצועה באמצעי טרור. בני משפחות הרוגי קריסת המנהרות, אף קיבלו מהנהגת החמאס מזכרת: בקבוקים עם חול שתחתיו נקברו הלוחמים.