האלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן-גל ז"ל הלך לעולמו בסוף השבוע והוא בן 80 במותו. בן גל שירת בצה"ל במגוון תפקידים בכירים, כשהבולטים בהם: מפקד חטיבה 7 בתקופת הלחימה שלה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, אלוף פיקוד הצפון ומפקד גיס במבצע שלום הגליל. בן גל הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים. הלווייתו תיערך מחר בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי בקריית שאול. 



בן גל נולד בלודז' שבפולין בשנת 1936 בשם יאנוש לודויג, ועלה לישראל עם אחותו כשהיה בן שבע. את שירותו הצבאי החל בגיוס ערב מבצע קדש לחיל השריון, שם עבר הכשרה כלוחם וכמפקד קורס מפקדי טנקים. לאחר מכן יצא לקורס קצינים וקודם לתפקיד קצין אג"ם של חטיבה 7. בתפקיד זה, נפצע בן גל במהלך סיור מבצעי כשרכבו עלה על מוקש. פציעה זו הותירה אותו עם צליעה. 
שיחה ברשת הקשר "משבצת" בין מג"ד 77 אביגדור קהלני למפקד חטיבה 7 יאנוש בן-גל בקרב בעמק הבכא. קרדיט: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

אביגדור (יאנוש) בן גל וחנניה הרמן. קרדיט: חנניה הרמן, לע"מ



במלחמת ששת הימים שירת בן גל כקצין אג"ם בחטיבה 200, ובמלחמת ההתשה פיקד על גדוד בחטיבה 7, שפעלה באזור תעלת סואץ, ואחר כך קיבל את הפיקוד על החטיבה בה גדל, חטיבה 7. במלחמת יום הכיפורים תרמה החטיבה בפיקודו של בן גל להכרעת הקרב מול הסורים ולבלימתם ברמת הגולן. החטיבה זכתה לאותות גבורה רבים ולמורשת קרב מפוארת בקרבות הבלימה מול הסורים למרות שספגה אבדות רבות. היא הדפה את הפלישה הסורית בגזרה הצפונית של רמת הגולן, בסדרת קרבות בלימה, כולל בקרב המפורסם שזכה לכינוי קרב עמק הבכא. 

בהמשך המלחמה השתתפה חטיבה 7 גם בפלישה לשטח סוריה וכיבוש המובלעת. חלק מלוחמיו של בן גל זכו לאותות גבורה כשהבולט בהם הוא אביגדור קהלני שהיה מג"ד 77. לאחר המלחמה, נסללה דרכו של בן גל לפיקוד על עוצבת געש בפיקוד הצפון ושלוש שנים לאחר מכן מונה לאלוף פיקוד הצפון, תפקיד אותו מילא עד 1981. 

"הוא עיצב את צה"ל"


ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על פטירתו של בן גל, ואמר הערב כי "בימים הקשים ביותר של מלחמת יום הכיפורים, כשגורל ישראל היה מוטל על הכף, יאנוש וחייליו האמיצים הגנו בגופם על גבולנו הצפוני. הם בלמו את ההסתערות הסורית ולאחר מכן עברו להתקפה שהביאה את צה"ל לשערי דמשק". עוד אמר נתניהו כי "יאנוש היה גיבור ישראל, מצביא מחונן עם שאר רוח ואומץ לב בלתי רגילים. הוא ייזכר כאחד המפקדים הגדולים שקמו לעם ישראל בזמן החדש".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, השוהה במינכן בכנס הביטחון הבינלאומי המתקיים בעיר, ספד הערב לאלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן גל, ואמר: "אלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן גל ז"ל, שהלך לעולמו, היה אחד מאותם מתי מעט מפקדים, שבעשייתם ופועלם עיצבו את צה"ל, חיל השריון ותורות הלחימה שלהם, באופן המשפיע על דורות של לוחמים, עד ימינו, ואף יוסיף וישפיע בעתיד".

עוד אמר יעלון כי "מסע חייו היה מדהים ומיוחד במינו. מילד רך בשנים שנמלט עם אחותו, ללא הוריהם, מאימי הנאצים; דרך הנער שהתקשה למצוא בית ונדד ברחובות; ועד שמצא את ייעודו, בצה"ל, והיה למפקד עטור תהילה, שהוביל, בין היתר, את חטיבה 7, לוחמיה ומפקדיה, לכמה מהקרבות הקשים וההירואיים ביותר במהלך מלחמת יום הכיפורים - קרבות אשר סייעו לבלום את הצבא הסורי ברמת הגולן. לאורך מסלול שירותו הצבאי, גם כשהגיע לדרגת אלוף, היה יאנוש בלב העשייה המבצעית והפיקודית, תמיד במקומות בהם התקבלו ההחלטות הקריטיות ביותר, לעיתים מזומנות תחת אש. לוחם ומפקד ברמ"ח אבריו".

"יאנוש אמר את שעל ליבו, באופן ברור ונחרץ, בישירות האופיינית לו. בחן רב אך בחדות מחשבה ובהירות, נעזר בניסיון העצום שלו והחוויות שצבר במהלך הדרך במבצעים ובמלחמות ישראל, בעיקר אלו ממלחמת יום הכיפורים, אשר עברו גם הלאה ונטמעו בצה"ל ובחיל השריון. ובעיקר זוכר את פקודיו שלא שבו מהקרבות", הוסיף יעלון.

ראש הממשלה שמיר ויאנוש בן גל. קרדיט: חנניה הרמן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ספד לו ואמר: "אביגדור בן גל היה מגיבורי האומה. שריונר מיוחד, עם חוש הומור, מפקד שהטביע את חותמו על בטחון ישראל. יאנוש, הלוחם והאדם, שחסם בגופו, יחד עם לוחמיו, חיילי חטיבה שבע של חיל השריון, את המתקפה הסורית ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. העם בישראל חב לו חוב נצחי".

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג, התייחס לפטירתו גם הוא של בן גל, ואמר: "הוא היה מגדולי גיבורי ישראל. מזה שנים שבכל פעם שנפגשנו - בפעם האחרונה בבחירות -הייתי אומר לו 'יאנוש מדינת ישראל חבה לך כל כך הרבה ולא ידעה להכיר לך תודה'. כמעט לבדו בגבורה בלתי נתפסת בלם יאנוש את הצבא הסורי במלחמת יום הכיפורים והפך את קערת המלחמה על פיה. הוא נתן דוגמא אישית לדורות של לוחמים והנחיל להם את הלקח שבתעוזה, גבורה ומנהיגות יכולים מעטים לגבור על רבים. תנחומי הכנים למשפחתו".

"לא חשש להביע דעתו"


חבר הכנסת עמר בר-לב, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר ספד גם הוא לבן גל ואמר כי "הוא היה ילד שעלה לארץ כניצול שואה והפך לגיבור ישראל. אני רוצה להצדיע הערב לזכרו של איש גבוה, חזק ונועז שהלך לעולמו.  יאנוש, לבד חשוף בצריח, היה מנהיג אמיתי שלא חשש להביע את דעתו בעוצמה, בסמכותיות ובנחישות בשדה הקרב ומחוצה לו. הכרתי אותו במשך שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים, כמפקד אוגדה קשוח, כאלוף פיקוד וכמפקד גיס במלחמת לבנון הראשונה. מי ייתן ונחישותו ומנהיגותו יהיו דוגמא לכולנו".

ח״כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, אמר על פטירתו: "הכרתי את אביגדור בן גל שנים לאחר שהוא ולוחמיו בחטיבה 7 בלמו את הסורים, בקרבות העקובים מדם של מלחמת יום הכיפורים. באתי אליו כעיתונאי כדי ללמוד מניסיונו ולקבל ממנו פיסות של אמת, שאותן לא היסס להציג בישירות חסרת הפשרות שאיפיינה אותו. הזיכרון הישראלי הוא קצר ועמוס. לא תמיד אנחנו מתפנים כדי להצדיע כראוי לאנשים כמו יאנוש, שביטחון ישראל היה על גבם במשך שנים, ועמדו בפני סכנות ואתגרים גדולים מאין כמוהם. מותו של ינוש בן גל הוא זמן ראוי להוקיר תודה לו ולדורו, גיבורי ישראל".