המפקד המיתולוגי של חטיבה 7, אביגדור (יאנוש) בן גל ז"ל, הלך לעולמו הערב (שבת) והוא בן 80. כתב מעריב אריק בנדר היה אחד מאנשי הגדוד שלחמו תחת פיקודו של בן גל ז"ל במלחמת יום הכיפורים (1973) בגזרת עמק הבכא שברמת הגולן. לפני חודשים אחדים התכנסו באתר יד לשריון בלטרון ותיקי גדוד 71, שבלמו בגופם את הפולש הסורי, למפגש ראשון מאז המלחמה ההיא. הם היו למעשה תחת פיקודה של חטיבה 7 של יאנוש בן גל ותחת פיקודו הישיר של אביגדור קהלני, מג"ד עוז 77. יאנוש בן גל הוזמן למפגש הלוחמים אך לא יכול היה להגיע ושלח להם את האיגרת הבאה:



"דבר מח"ט 7 במלחמה.
חלפו 42 שנים מאז פרצה מלחמת יום הכיפורים שהחלה ב-6 באוקטובר 1973.
צבאות מצרים וסוריה הלמו בכוחותיו הסדירים של צה"ל, בחזיתות סיני ורמת הגולן.
הייתה זו הפתעה ברמה הלאומית, האסטרטגית והטקטית שהפכה לאירוע טראומתי בתולדות עם ישראל.
חטיבה 7 בפיקודי הועתקה לרמת הגולן ונערכה למגננה בגזרה הצפונית.
שיטת ההגנה שהייתה מקובלת באותם ימים דגלה בכך שאין לאפשר לאויב שום הישג ועל כוחותינו ללחום תוך הצמדות מלאה וחסרת פשרות לקו הגמע. גישה זו לא תאמה את המציאות בפרוץ הקרבות ונאלצתי להתאים את קרב ההגנה החטיבתי למכונת מלחמה חדה וממוקדת.
גדוד 71 בפיקודו של סא"ל משולם רטס, חברי הטוב ושריונר מנוסה, מקצועי, בעל שעור קומה, היה הזרוע הצפונית במערך ההגנה החטיבתי שביצע את משימתו בתבונה, באחריות והתוצאות היו מרשימות בארבעת ימי הלחימה הקשים מנשוא.
הגדוד הגן על הר החרמונית ועל שטחי ההריגה שממזרח ומצפון לעמק הבכא.
הגדוד השמיד בעת לחימתו את חטיבת החי"ר הסורית 68 ואת 50 הטנקים שעמוד לרשותה.
במוצאי שבת 6 באוקטובר וביום א' בבוקר נתבקשתי על ידי פיקוד הצפון להעביר את גדוד 71 לסייע לחטיבה 188 שלחמה בדרום רמת הגולן.
כשרציתי להיענות לבקשה זו נוצר מצב קשה באיזון הכוחות ונאלצתי להחזיר את הגדוד ללחימה בעמק הבכא. הגדוד היה מעורב בהמשך בלחימה פיזית קשה וגורלית בגזרת חטיבה 7 ולא היה ביכולתי להוציאו מתוך שטח הלחימה.
קבלתי בהמשך הלחימה את אישורו של אלוף פיקוד הצפון חופי להחלטותיי אלו:
ביום 8 באוקטובר בלילה נפגע ונהרג הסמג"ד, רס"ן גדעון ויילר שחדר בראש כוח טנקים להציל ולחץ כוח אחר שנקלע למארב קומנדו סורי באזור תעלת הנ.ט. על הגבול הבינלאומי.
הייתה זו פעולה אמיצה שהפגינה את אחריות המפקד והרעות שבין לוחמי השריון.
ביום ג' בבוקר, בשלב הקריטי של לחימת החטיבה "להיות או לחדול", העתקתי את השדרה הגדודית בפקידו של סא"ל משולם רטס למרכז הלחימה בעמק הבכא.
בשיחתנו האחרונה אמר לי רטס: "...יאנוש אתה שולח אותי ואת לוחמי למשימת התאבדות. אילולא היית זה אתה לא הייתי מבצע משימה זו".
ואכן סא"ל משולם רטס הלוחמים הנועזים שאיתו נפגעו בקרב מכריע זה לאחר שהגנו בגופם על שלמות הצפון.
בקרב הבלימה הצליחה חטיבה 7 לשמור על צפון רמת הגולן ולמנוע מהסורים לכובש בקרב ההכרעה.
אתם לוחמי הגדוד והמשפחות השכולות יכולים להיות גאים במעשיכם ובבני משפחותיכם שלחמו על הגנת המולדת.
היו ברוכים ובריאים.
ומשהו אישי לאיילה רטס: מחבק אותך חזק ותמיד, מתעגעג לרטס.
יאנוש בן גל, אלוף".



כפי שפורסם הערב, האלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן-גל ז"ל הלך לעולמו בסוף השבוע והוא בן 80 במותו. בן גל שירת בצה"ל במגוון תפקידים בכירים, כשהבולטים בהם: מפקד חטיבה 7 בתקופת הלחימה שלה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, אלוף פיקוד הצפון ומפקד גיס במבצע שלום הגליל. בן גל הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים.



בן גל בצעירותו. צילום: שמואל רחמני