כוחות צה"ל בשיתוף המנהל האזרחי ביצעו אמש מיפוי הנדסי של בתי המחבלים עומר סמיר רימאווי ואיאב באסם איברהים צבאח בכפר ביתוניא, שני המחבלים שביצעו אתמול את פיגוע הדקירה באזור התעשייה שער בנימין בו נרצח חייל צה"ל סמ"ר טוביה ינאי ויסמן ז"ל (21) ונפצע אזרח נוסף. בסרטון שהופץ היום (שישי) נראים הכוחות רצים עם נשקים שלופים בשעות הלילה, כשהם מכתרים את הבתים וסורקים אותם. בפעולות מהירות ערכו רישומים ומיפוי של המבנים.



מוקדם יותר היום מאות בני משפחה וחברים ליוו בדרכו האחרונה את ויסמן ז"ל שנרצח אמש בפיגוע במתחם "רמי לוי", בבית העלמין שבהר הרצל. ויסמן ז"ל, תושב ההתנחלות מעלה מכמש, שירת כלוחם בנח"ל, נשוי ואב לתינוק, נדקר על ידי המחבלים שהגיע למתחם שבאזור התעשייה, ומאוחר יותר נפטר בבית החולים. ויסמן הותיר אחריו אישה - יעל, שני הורים ותינוקת בת ארבעה חודשים - נטע. הוא התחנך בתיכון בירושלים ובמכינה הקדם צבאית בכפר אלדד. הוא התגייס לנח"ל, והתחתן תוך כדי שירותו הצבאי.



הלווייתו של טוביה ינאי ויסמן ז"ל. צילום: דוברות בנימין
הלווייתו של טוביה ינאי ויסמן ז"ל. צילום: דוברות בנימין



אשתו יעל ויסמן נפרדה מבן זוגה: "אהוב שלי מי היה מאמין שאני אכתוב לך כשאתה כבר לא איתי. במעט זמן שהיה לנו בסופ"ש דאגת להשלים הכל. שמעת שקרה משהו ורצת ואני חיכיתי לך. תמיד היית מלא נתינה בלתי פוסקת. אם לא היית רץ לשם לא היית ינאי שאני מכירה והתאהבתי בו. הלוואי שיכולת לחוות את נטע יותר. כמה חלומות היו לנו... לפני שנכנסנו לסופר שאלתי אותך מתי נהיה משפחה נורמלית ואמרת שלא נשאר עוד הרבה כמה הספקנו בשנתיים של נישואים למרות שלא היינו הרבה יחד. ינאי אתה גיבור אמיתי של כל עם ישראל. ידעת שאין לך נשק ובכל זאת רצת. אני רוצה לגיד לך תודה זכיתי ללמוד מאדם מוכשר ומיוחד. תודה על נטע שלנו".



האם אורלי סיפרה על הבן שאיבדה: "היית מאוד עצמאי והלכת לדרכך. הבכי הוא מאהבה. המשמעות מכל החיים שלנו היא הזהות, זה מה שהוביל אותך. אני משחררת אותך לאלוקים אבל לא יודעת אם אוכל לשחרר את האהבה".




מתגברים אבטחה


הפיגוע התרחש לאחר ששני מחבלים בני 14 מביתוניא שליד רמאללה, חדרו למתחם של סניף רשת הסופרים באיו"ש. הם דקרו שני אזרחים ישראלים, את ויסמן בן ה-21 ואזרח נוסף בן 35. שני המחבלים הסתובבו בסניף במשך 20 דקות לפני שביצעו את הדקירות. אזרחים שהיו במקום מנעו מהשניים לברוח באמצעות עגלות, עד שאזרח ירה בהם ונטרל אותם על ידי אזרח נוסף שהיה במקום. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי במקום האירוע לפצועים ואז פינו אותם לבית החולים.



מחקירת הפיגוע עלה כי בכניסה לאזור התעשייה דווקא ניצב מאבטח, ומאבטח נוסף עמד בכניסה למרכול עצמו. אך למרות זאת, עלה כי שני המחבלים נכנסו לתוך הסניף כשהם חמושים, מבלי שעברו בדיקה ביטחונית, וביצעו את הפיגוע הקטלני.



בעקבות הממצאים, החליטו במשטרה להנחות על הגברת האבטחה וזאת באמצעות הצבת מאבטח נוסף בכניסה לסניף כתנאי להמשך הפעלת המרכול. לרמי לוי נמסר על ידי קצין האבטחה והרישוי במשטרה, כי כבר ביום ראשון ייערך לו שימוע ובמידה ועד אז לא יוצב מאבטח נוסף - הסניף ייסגר. אלא שכאשר רמי לוי שמע על ההנחיה, הבהיר כי בכוונתו להציב מאבטח נוסף כבר אתמול.